Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Öğrenci: NİHAL ŞIVGIN
Danışman: ÜMİT DENİZ
Özet:Araştırma, Cinsiyet rolleri eğitim etkinliklerinin anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların toplumsal cinsiyet kalıp yargılarına etkisini belirlemek ve çocuğun cinsiyeti, kardeş sayısı, okul öncesi eğitime başlamadan önce bakımını yapan kişi, okul öncesi eğitim deneyimi, anne ve babanın yaşı, öğrenimi, mesleği ile çocuğun aile yapısı ve ailenin sosyo ekonomik düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamak amacı ile yapılan deney ve kontrol gruplu klasik deneysel yöntem modelinin kullanıldığı bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı, Darıca ve Gebze ilçelerinde bulunan 2 ilkokulun ana sınıflarına devam eden, 40'ı deney 40'ı da kontrol grubu olmak üzere 80 çocuk oluşturmuştur. Deney ve kontrol grubundaki çocuklara ön test ve son test olarak bu araştırma kapsamında geliştirilen Toplumsal Cinsiyet Kalıp yargılarını Ölçme Aracı ile çocuklar ve aileleri hakkında bilgi almak için ise Demografik Bilgi Toplama Formu kullanılmıştır. Deney grubundaki 40 çocuğa bu araştırma kapsamında hazırlanan Cinsiyet Rolleri Eğitim Etkinlikleri uygulanmıştır. Deney öncesi elde edilen bulgulara göre; deney ve kontrol grubunda bulunan çocukların, cinsiyet rollerine ilişkin algılarının benzer olduğu saptanmıştır. Araştırmaya katılan tüm çocukların, kadın ve erkek görevlerini, meslekleri, oyuncak ve oyunları cinsiyetlere göre sınıflandırdıkları, toplumsal cinsiyet kalıp yargılarına sahip oldukları tespit edilmiştir. Deney sonrasında ise deney grubundaki çocukların puanlarında değişmeler olduğu, son test puanlarının anlamlı bir şekilde farklılaştığı F (1,77)=44,06, p<0.05 bulunmuştur. Deney grubundaki 40 çocuğun uygulanan Cinsiyet Rolleri Eğitim Etkinlikleri ile cinsiyet rolleri ile ilgili olarak ev içinde/dışında yapılan görevler/işler, meslekler, oyuncaklar ve oyunlarla ilgili kalıpyargılarının kırıldığı tespit edilmiştir. Deney grubundaki çocukların, kardeş sayısı, okul öncesi eğitime başlamadan önce bakımını yapan kişi, okul öncesi eğitim deneyimi, annenin ve babanın yaşı, öğrenimi, babanın mesleği, çocukların aile yapıları ve ailenin sosyoekonomik durumu ile toplumsal cinsiyet kalıp yargıları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (p >0.05). Deney grubundaki çocukların, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ile annenin çalışma durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.05). Bu anlamlı ilişki, çalışan annelerin çocuklarının lehindedir. Annesi çalışan çocukların daha çok toplumsal cinsiyet kalıp yargısına sahip oldukları tespit edilmiştir.