Türk atasözlerinin kimya eğitimindeki rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Öğrenci: NESRİN ARIER KARAÖZ

Danışman: YÜKSEL TUFAN

Özet:

Dil sadece ağırlıklı olarak insana özgü bir iletişim aracı olarak kabul edilir. Dil felsefesinde doğal dil, genel iletişim amaçlı olmak üzere yazıda ve konuşmada kullanılan dildir. Atasözleri konuşma dilinin ve halk kültürünün önemli bir parçasını oluşturur köklerini uzun bir gelenekten alır. Fen Eğitimi uzunca bir süre pratik bir konu olarak ele alınmış , doğal dil ve edebiyatın fen eğitimindeki önemi ihmal edilmiştir. Bilim dilini öğrenmek fen eğitiminin önemli bir kısmını oluşturur. Doğal dilde bilimsel dilin önemli bir kısmını oluşturur. İnformal fen eğitim tekniklerinin fen sınıflarında kullanılması sınıflarda bir çok bakımlardan rahat bir atmosfer oluşmasını sağlar. Bu tür teknikler bazı kavramların tanıtılmasında ve açıklanmasında çok iyi fırsatlar sunar. Analojiler, atasözleri, hikayeler, oyunlar bu informal tekniklerden bazılarıdır. Fen sınıflarında dile önem verilmesi, fen eğitiminin kalitesini artırmak için son derece önemlidir. Kimya öğretimi bir yabancı dil öğretmek gibidir. Kimya eğitiminde en azından üç dil kullanılır. Bunlar Türkçe, kimyasal eşitlikler ve matematiksel eşitliklerdir. Bu çalışmanın amacı, yaygın Türkçe atasözlerindeki kimya bilgi içeriğini analiz etmektir. Bu nedenle bazı Türkçe atasözleri içeren sözlükler taranarak kimya ile ilgili olabilecek atasözleri tespit edildi. Bu atasözlerindeki kimya bilgi içeriği ayrıntılı olarak incelendi. Çalışmanın ikinci kademesinde, Kimya anabilim dalı öğrencilerinin bu atasözlerindeki kimya bilgi içeriğine ilişkin görüşleri araştırıldı. Çalışmadan elde edilen sonuçlar temel istatistik tekniklerle değerlendirildi. Sonuçlara bağlı olarak, bir kısım öğrencilerin doğal dile ilişkin bilgilerinin ve kimya bilgisinin bu seviyede yeterli olmadığı söylenebilir.