Öğretmenlerin Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programını planlama ve uygulamaya yönelik çalışmalarının incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FİLİZ AYDEMİR

Danışman: Ümit Deniz

Özet:

AraĢtırmada, okul öncesi öğretmenlerinin, Milli Eğitim Bakanlığı 2013 Okul Öncesi Eğitim Programını planlama ve uygulamaya yönelik çalıĢmalarının incelenmesi amaçlanmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu; gözlem ve görüĢme için Adıyaman il merkezinde görev yapan 12 gönüllü okul öncesi öğretmeni ile öğretmenin hazırlamıĢ olduğu bir aylık plan, o aya ait günlük eğitim akıĢları ve etkinlik planları olmak üzere toplam 487 takım doküman oluĢturmuĢtur. Verileri toplamak amacı ile “Demografik Bilgi Toplama Formu”, “Plan Değerlendirme Aracı”, “Gözlem Formu” ve yarı yapılandırılmıĢ “Bireysel GörüĢme Formu” kullanılmıĢtır. Plan Değerlendirme Aracı puanlarının değiĢkenlere göre anlamlı olup olmadığı Mann-Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi ile analiz edilmiĢtir. AraĢtırma sonuçlarına göre, 31-35 yaĢ arası öğretmenlerin “Günlük Eğitim AkıĢı (1-10: derecelendirilmiĢ sorular) boyutunda; 26-30 yaĢ aralığındaki öğretmenlerin “Günlük Eğitim AkıĢı (1-0: evet-hayır cevaplı sorular)” boyutlarında; “36-40” yaĢ arasındaki öğretmenlerin ise “Etkinlik Planı (1-10) ve (1-0)” boyutlarında yüksek puan aldıkları tespit edilmiĢtir. Kıdemleri 1-10 yıl olan öğretmenlerin, “Günlük Eğitim AkıĢı (1-10), (1-0)” boyutlarında; 11 yıl ve üzeri olan öğretmenlerin ise “Etkinlik Planı (1-10) boyutunda diğer mesleki kıdem grubundaki öğretmenlere göre daha yüksek puan aldıkları tespit edilmiĢtir. “4-5 yaĢ” grubunda çalıĢan öğretmenlerin “Aylık Plan (1-10)” boyutunda; “6 yaĢ” grubunda çalıĢan öğretmenlerin ise “Günlük Eğitim AkıĢı (1-0)” boyutunda diğer yaĢ gruplarına göre yüksek puan aldıkları belirlenmiĢtir. Uygulanan planların aylık plan, günlük eğitim akıĢı ve etkinlik planına uygunluğunda, öğretmenlerin MEB 2013 Okul Öncesi Programına yönelik bilgi sahibi oldukları fakat uygulamada net olarak yansıtamadıkları belirlenmiĢtir. Öğretmenlerin hazır planları da tercih ettiği ve hazır planlar üzerinde, bilinçli olarak değiĢiklik yapma durumunun yeterli olmadığı sonucuna

vi

varılmıĢtır. Öğretmenlerin, aile katılımını sağlamanın çocuk açısından önemli olduğunu ifade etmelerine rağmen etkinlik planında yer verilmediğine ve uygulamalarda da aile katılımının yapılmadığına ulaĢılmıĢtır. Öğretmenlerin etkinlikler uygulanırken aktif-pasiflik dengesine dikkat ettiklerini belirttikleri; ancak çoğunluğun etkinlikler uygulanırken aynı özellikteki etkinlikleri (aktif-aktif ya da pasif-pasif) ardarda getirdikleri tespit edilmiĢtir.

Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Eğitim Programı, Aylık Plan, Günlük Eğitim AkıĢı,

Etkinlik Planı