Salgın Dönemi Online Zumba Derslerinin Üniversite Öğrencileri Üzerindeki Etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ezgi Alta

Danışman: Gülfem Sezen Balçıkanlı

Özet:

Salgın döneminde öğrencilerin evlerinde fazla vakit geçirmeleri hareketsiz bir yaşamı beraberinde getirmiş ve bu durum öğrenciler için her yönden önemli bir konu haline gelmiştir. Dolayısıyla öğrenciler hareket ihtiyaçlarını karşılayabilmek için online kanallardan bir takım egzersizlere başvurmak zorunda kalmışlardır. Öğrencilerin yaşadığı bu durumdan hareketle; çalışmada, salgın döneminde online zumbanın üniversite öğrencileri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma tekniği olan “yarı yapılandırılmış görüşme tekniği” kullanılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örneklem kullanılmıştır. Salgın döneminde üniversitede öğrenim gören, Türkiye’nin farklı illerinden ve en az on beş derse aktif katılım sağlamış on öğrenci bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Görüşmeler online iletişim kanalından yapılmış, görüşmelerde katılımcılara, konu ile ilgili on üç soru sorulmuştur. Ayrıca katılımcılar görüşme başında gönüllü olduklarını sözlü olarak beyan etmişlerdir. Görüşmeler online kanallardaki ses ve görüntü kaydedici ile kaydedilmiş ve bu kayıtlar yazılı doküman haline getirilmiştir. Elde edilen dökümanların çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin zumbaya nasıl başladıkları ve başlama nedenleri, genel durumlarına etkileri ve akademik durumlar üzerine etkileri gibi üç kategori belirlenmiş ve bu kategoriler ile ilişkili alt kategoriler belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; online zumbanın salgın döneminde üniversite öğrencileri üzerinde zararlı alışkanlıklarını engelleyici veya bu alışkanlıkların üstesinden gelecek biçimde bir etkisi olmadığı

vi

saptanmaktadır. Akademik anlamda da motivasyonu ve sınav notlarını etkilediğine dair kesin bir sonuca ulaşılamamaktadır. Tüm bu bulguların aksine; online zumbanın öğrencilerin genel durumlarına (beslenme durumları, psikolojik/ruhsal durumları, sosyal yaşantıları, çeşitli fiziksel durumlar) net bir şekilde olumlu etkileri olduğu sonucuna da ulaşılmaktadır. Sonuç olarak; olası bir salgın durumunda ve evde izolasyon geçirilmesinin zorunlu olduğu şartlarda online zumbanın hareket ihtiyacını karşıladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu tip egzersizlerin heryerden katılım sağlanabilmesi amacıyla online kanallardan artırılması önerilebilir.

Salgın döneminde öğrencilerin evlerinde fazla vakit geçirmeleri hareketsiz bir yaşamı beraberinde getirmiş ve bu durum öğrenciler için her yönden önemli bir konu haline gelmiştir. Dolayısıyla öğrenciler hareket ihtiyaçlarını karşılayabilmek için online kanallardan bir takım egzersizlere başvurmak zorunda kalmışlardır. Öğrencilerin yaşadığı bu durumdan hareketle; çalışmada, salgın döneminde online zumbanın üniversite öğrencileri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma tekniği olan “yarı yapılandırılmış görüşme tekniği” kullanılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örneklem kullanılmıştır. Salgın döneminde üniversitede öğrenim gören, Türkiye’nin farklı illerinden ve en az on beş derse aktif katılım sağlamış on öğrenci bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Görüşmeler online iletişim kanalından yapılmış, görüşmelerde katılımcılara, konu ile ilgili on üç soru sorulmuştur. Ayrıca katılımcılar görüşme başında gönüllü olduklarını sözlü olarak beyan etmişlerdir. Görüşmeler online kanallardaki ses ve görüntü kaydedici ile kaydedilmiş ve bu kayıtlar yazılı doküman haline getirilmiştir. Elde edilen dökümanların çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin zumbaya nasıl başladıkları ve başlama nedenleri, genel durumlarına etkileri ve akademik durumlar üzerine etkileri gibi üç kategori belirlenmiş ve bu kategoriler ile ilişkili alt kategoriler belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; online zumbanın salgın döneminde üniversite öğrencileri üzerinde zararlı alışkanlıklarını engelleyici veya bu alışkanlıkların üstesinden gelecek biçimde bir etkisi olmadığı

vi

saptanmaktadır. Akademik anlamda da motivasyonu ve sınav notlarını etkilediğine dair kesin bir sonuca ulaşılamamaktadır. Tüm bu bulguların aksine; online zumbanın öğrencilerin genel durumlarına (beslenme durumları, psikolojik/ruhsal durumları, sosyal yaşantıları, çeşitli fiziksel durumlar) net bir şekilde olumlu etkileri olduğu sonucuna da ulaşılmaktadır. Sonuç olarak; olası bir salgın durumunda ve evde izolasyon geçirilmesinin zorunlu olduğu şartlarda online zumbanın hareket ihtiyacını karşıladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu tip egzersizlerin heryerden katılım sağlanabilmesi amacıyla online kanallardan artırılması önerilebilir.

Anahtar Kelimeler: Zumba, Online Zumba, Üniversite Öğrencileri, Salgın, Covid-19