Üniversite öğrencilerinin kişilik yapılarının, zaman yönetimi ve serbest zaman tatmini ile ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYGÜL ÇAĞLAYAN TUNÇ

Danışman: Mehmet Günay

Özet:

Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin kişilik yapılarının, zaman yönetimi ve serbest

zaman tatmini ile ilişkisinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre

tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemi Gazi, Selçuk ve Nevşehir Hacı Bektaş Veli

Üniversitesi spor bilimleri fakültelerinden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 643

öğrencidir. Öğrencilerin kişilik boyutları için Karancı ve ark (2007) tarafından geçerlik ve

güvenirliği yapılan Eysenck Kişilik Ölçeği-Kısaltılmış Formu, öğrencilerin zaman

yönetimlerini değerlendirmek için, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması Alay ve Koçak (2002)

tarafından yapılan Zaman Yönetimi Ölçeği, öğrencilerin serbest zaman tatmin durumları ise

geçerlilik ve güvenilirlik çalışması Karlı, Polat, Yılmaz ve Koçak (2008) tarafından yapılan

Serbest Zaman Tatmin Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için tanımlayıcı istatistikler,

ölçek güvenilirlikleri için Cronbach’s Alpha, verilerin dağılımı için Kolmogorov-Simirnov

ve Shapiro-Wilk testleri, nonparametrik veriler için Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis

Varyans Analizi, kişilik özellikleri ile zaman yönetimi ve serbest zaman tatmini arasındaki

ilişki için de Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon katsayısı tekniğinden

yararlanılmıştır. Öğrencilerin kişilik yapıları ile zaman yönetimi alt boyutları arasındaki

korelasyon analizi; Psikotisizm ve Nörotisizm ile zaman harcattırıcılar arasında negatif

ilişki, Dışadönüklük ile zaman planlaması ve zaman tutumları arasında pozitif ilişki,

Dışadönüklük ile zaman harcattırıcılar arasında negatif ilişki, Yalan alt boyutu ile de zaman

planlaması ve zaman harcattırıcılar arasında pozitif ilişki olduğunu göstermiştir. Yine kişilik

yapıları ile serbest zaman tatmini alt boyutları arasındaki korelasyon analizi; Nörotisizm ile

psikolojik, eğitim, sosyal ve rahatlama tatmini arasında negatif ilişki, Dışadönüklük ile

serbest zaman tatmini boyutlarının tamamı arasında anlamlı pozitif ilişkiler, Psikotisizm ile

eğitim, sosyal, rahatlama ve fizyolojik tatmin arasında negatif ilişkiler; Yalan kişilik alt

boyutu ile eğitim, sosyal, rahatlama ve estetik tatmin arasında pozitif anlamlı ilişkiler

bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler :

Kişilik, Zaman Yönetimi, Serbest Zaman Tatmini, Üniversite

Öğrencisi