İlkokul 3. Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Dijital Hikâye Kullanımının Akademik Başarı Ve Kalıcılığa Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fırat KARATAŞ

Danışman: Rabia Sarıkaya

Özet:

Bu çalışmanın amacı, 3. sınıf fen bilimleri dersinde dijital hikâye anlatımının (DHA) öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisini incelemektir. Çalışma nicel yöntem desenlerinden eşleştirilmiş yarı deneysel desene uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın evreni, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ili Pursaklar ilçesindeki bir ilkokulda öğrenim gören üçüncü sınıf öğrencileridir. Araştırmanın örneklemi ise aynı okuldaki 3. sınıf öğrencileri arasından uygun örnekleme yöntemiyle seçilen iki şubedeki 54 öğrenciden (26 deney + 28 kontrol) oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen, 32 sorudan oluşan ve KR20 güvenirlik katsayısı 0,80 olan Fen Bilimleri Başarı Testi (FBBT) kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin DHA hakkında görüşlerini almak için açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. FBBT deney ve kontrol grubundaki öğrencilere ön test, son test ve uygulamadan 3 ay sonra kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Bu çalışmada uygulamalar 6 hafta boyunca “Maddeyi Tanıyalım” ünitesi kapsamında mevcut fen bilimleri programına göre yürütülmüştür. Deney grubunda araştırmacı tarafından hazırlanan DHA’lar kullanılarak, kontrol grubunda ise DHA kullanılmadan dersler işlenmiştir. Deney ve kontrol grubu son test puanları normal dağılım göstermediğinden Mann Whitney U Testi ile karşılaştırılmış ve kontrol grubu sıra ortalaması 21,21; deney grubu sıra ortalaması 34,27 bulunmuştur. Son test ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak deney grubu lehine anlamlıdır (p<0,05). Kontrol ve deney grubu kalıcılık testi puanları normal dağılım göstermediğinden Mann Whitney U Testi ile karşılaştırılmış ve kontrol grubu sıra ortalaması 22,86; deney grubu sıra ortalaması 32,50 bulunmuştur. Kalıcılık testi ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak deney grubu lehine anlamlıdır (p<0,05). Bu araştırma sonucunda, DHA kullanılarak yapılan öğretimin DHA kullanılmadan yapılan
öğretime göre akademik başarıyı istatistiksel olarak anlamlı derecede arttırdığı ve daha kalıcı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrenciler, DHA ile işlenen fen bilimleri derslerinde eğlendiklerini, yeni kavramları daha kolay öğrendiklerini ve diğer derslerde de DHA kullanılmasını istediklerini belirtmişlerdir.
Anahtar Kelimeler : Dijital hikâye anlatımı, fen bilimleri, akademik başarı, kalıcılık