Ergenlikte flört kaygısının yordanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: OYA ASLAN TOMAÇ

Danışman: LEYLA ERCAN

Özet:

Bu araştırma, üniversite hazırlık sınıfına ve 1. Sınıfa devam eden ergenlik dönemindeki öğrencilerinin flört kaygısı seviyelerinin; beden imajı ve bazı demografik değişkenlere göre açıklanabilirliğini incelemek amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırma grubu; 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılı içerisinde Ankara ilinde bulunan Gazi Üniversitesi'nde onbir farklı bölümde öğrenim gören 301'i kız ve 99'u erkek olmak üzere 400 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın bağımlı değişkeni olan flört kaygısını belirlemek için Flört Kaygısı Ölçeği; araştırmanın bağımsız değişkenleri olan beden imajını ölçmek için Beden Bölgelerinden ve Özelliklerinden Memnuniyet Ölçeği ve bazı demografik değişkenlerin belirlenmesi için araştırmacı tarafından düzenlenen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde beden imajı, devam eden ilişki süresi, ilişki deneyimi ve anne eğitim düzeyinin flört kaygısını yordamadaki rolünün belirlenmesi amacıyla Aşamalı Doğrusal Çok Değişkenli Regresyon Analizi tekniği kullanılmıştır. Aynı zamanda bu araştırmada, beden imajının, gözlük kullanma durumu ve dövme sahibi olma durumuna göre farklılaşma düzeyini belirlemek adına ve flört kaygısının ilişki deneyimine göre farklılaşma düzeyini belirlemek adına ilişkisiz ölçümlerde t-testi kullanılmıştır. Yine beden imajının, yaş ve beden kitle indeksine göre farklılaşma düzeyini belirlemek ve flört kaygısının yaş, bölüm, aile gelir seviyesi, anne-baba eğitim seviyesi ve beraberlik sürelerine göre farklılaşma düzeyini belirlemek adına tek yönlü varyans analizi (One-Way ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada beden imajının flört kaygısının önemli bir yordayıcılarından olduğu saptanıştır. Kız öğrencilerde, beraberlik sürelerinin ve anne eğitim seviyelerinin flört kaygının önemli yordayıcılarından olduğu görülürken; erkek öğrencilerde, ilişki deneyiminin flört kaygısının önemli yordayıcılarından olduğu görülmüştür. Beden imajı düşük olan bireylerin flört kaygılarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kız öğrencilerin devam eden ilişki süreleri arttıkça flört kaygılarının azaldığı bulgusu elde edilirken, anne eğitim seviyeleri arttıkça flört kaygısı seviyelerinin de arttığı elde edilen bulgular arasındadır. Erkek öğrencilerin de ilişki deneyimleri arttıkça flört kaygılarının azaldığı görülmüştür. Ayrıca, aile gelir seviyesi düştükçe flört kaygısın arttığı görülmüştür. Araştırma grubunu oluşturan öğrencilerin flört kaygısı seviyeleri cinsiyete, yaşa, anne ve baba eğitim düzeyine göre farklılaşmamaktadır.