Ortaöğretim öğrencilerinin matematik derslerinde yaptıkları yanlışların incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: YUSUF CAN ARI

Danışman: ZİYA ARGÜN

Özet:

Bu araştırmada, ortaöğretim öğrencilerinin matematik alanında yapmış oldukları yanlışların belirlenmesi ve öğrencilerin sınıf seviyelerine bağlı olarak yanlışların görülme sıklıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde öğrencilerde gözlenen yanlışların neler olduğu, gözlenen yanlışların görülme sıklıkları ve gözlenen yanlışların ve görülme sıklıklarının öğrencilerin sınıf seviyesine göre nasıl değiştiği sorularına cevap aranmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomoloji metodu kullanılan bu araştırmada veriler 9, 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinin, 2012-2013 eğitim ve öğretim yılının her iki dönem 480 (4x120) matematik yazılı kâğıtlarından ibarettir. Veriler doküman analizi yöntemiyle incelenmiş ve bunun yanı sıra analizde araştırma bulgularını desteklemek amacıyla yapılandırılmamış gözlem ve görüşmelerden yararlanılmıştır. Toplanan veriler ve literatür ışığında yanlışlar; kavram bilgisine bağlı yapılan yanlışlar, matematik yapma yöntemlerinden kaynaklanan yanlışlar, temsil, gösterim ve sembolleştirmelerden kaynaklanan yanlışlar, çözüm metot ve stratejilerinden kaynaklanan yanlışlar ve cebirsel işlemlerden kaynaklanan yanlışlar olmak üzere 5 başlık altında sınıflandırılmış ve bu yanlışların sınıf seviyelerine bağlı olarak görülme sıklıkları incelenmiştir. Bulgulardan elde edilen sonuçlara göre yanlışların öğrencilerin sınıf seviyelerine bağlı olarak farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu farklılaşmanın nedeninin yanlış türlerine, öğrencilerin yaşlarına ve yanlışlara verilen dönütlere bağlı olduğu düşünülmektedir. Yanlış türlerinin ve sıklıklarının belirlenmesiyle ilgili yeterli çalışmanın olmamasından dolayı bu çalışmanın matematik eğitimine önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında öğretmenlere ve araştırmacılara yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur.