Mühendis Adayı Öğrencilerinin Ġntegral Problem Çözüm Süreçlerinin Bloom Taksonomisi ile Kavramsal ve ĠĢlemsel Bilgi Açısından Ġncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Durhanim Şule Ünal

Danışman: Selami Ercan

Özet:

Bu çalışmada mühendis adayı öğrencilerinin integral konusundaki bilgileri, problem çözüm süreçleri, problemlere yaklaşımları, kavramsal ve işlemsel bilgileri arasında kurdukları ilişkileri ile bu ilişkileri nasıl kurdukları ve nasıl anlamlandırdıkları Bloom Taksonomisi ve performansları açısından araştırılmıştı. Belirli bir zaman dilimi içerisinde çeşitli veri toplama araçları (İntegral Testi, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği) yardımı ile genelleme yapma amacı gütmeden detaylı bir şekilde mühendis adayı öğrencilerinin integral performansları ve kavramsal-işlemsel bilgilerinin incelenmesi hedeflendiğinden araştırmanın modeli nitel yorumlayıcı paradigmaya sahip özel durum çalışmasıdır. İntegral konusu ile ilgili bilgi ve becerilerin ölçülebilmesi maksadıyla Bloom Taksonomisinin Bilgi ve Bilişsel Süreç Boyutu esas alınarak 25 matematik öğretmeni ve uzman görüşleri ile bir test geliştirilmiştir. Testin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapıldıktan sonra farklı üniversitelerden farklı mühendislik bölümlerine ait uygun örnekleme yöntemine göre seçilen 55 mühendis adayı öğrencisine uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel veriler SPSS ve Office programları kullanılarak yorumlanmıştır. Nitel veriler ise kategorileştirmeye gidilerek içerik analizi yöntemi kullanılarak yorumlanmıştır. Çalışmada nicel verilerle elde edilen bulgular ile öğrencilerin en iyi performansı kavramsal bilgi ağırlıklı sorularda gösterdiği en düşük performansı işlemsel bilgi ağırlıklı problemlerde gösterdiği belirlenmiştir. Revize Edilen Bloom Taksonomisinin bilişsel süreç boyutuna göre sınıflandırılmış olan problemlerde öğrencilerin bilişsel basamaklar ilerledikçe performanslarının düştüğü gözlemlenmiştir. Bloom taksonomisinde en düşük performans, değerlendirme ve yaratma basamaklarında çıkmıştır. Dolayısı ile öğrencilere üst düzey öğrenme becerilerini geliştirici etkinlikler yapılması, derste çözülen soruların bu becerileri destekleyici nitelikte olması tavsiye edilmektedir. Bulgular ile elde edilen analizlerle desteklenen sonuçlara göre öğrencilerin İntegral konusunda kavramsal bilgilerinin daha güçlü olduğu, işlemsel bilgi türüne ait sorularda daha fazla hata yaparak düşük performans sergiledikleri görülmüştür. Standart olmayan gerçek hayat problemlerini çözebilmek için kavramsal-işlemsel bilginin dengeli olduğu eğitime ağırlık verilmesi gerekliliğine değinilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Revize Edilen Bloom Taksonomisi, Kavramsal Bilgi, İşlemsel Bilgi