Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kevser GÖNÜL KADAYIFÇI
Danışman: ZİYA KILIÇ
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu çalısma, lise öğrencilerinin kimya konuları hakkındaki kazanımları, okullarda öğretmenlerin hazırladığı sınav soruları ve lise öğrenimiden sonra uygulanan ÖSS soruları arasındaki iliskiyi incelemek amacıyla yapılmıstır. Bu amaçla bir anket hazırlanmıs ve çesitli liselerdeki 100 kimya öğretmenine gönderilmistir. Öğretmenlerden anket sorularını cevaplandırmaları ve yıl içinde yaptıkları kimya sınavlarına ait soruları takım halinde göndermeleri istenmistir. Anket sorularıyla öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme konusundaki düsünce ve düzeyleri, kullandıkları ölçme ve değerlendirme araçları ile lise kimya eğitimi ve ÖSS hakkındaki düsünceleri öğrenilmesi amaçlanmıstır. Ayrıca, Ankara'da çesitli liselere de gidilerek, öğretmenlere anket uygulanmıs, yazılı soruları alınmıs ve kendileriyle mülakatlar yapılmıstır. Okulların ve öğretmenlerin isimlerinin kesinlikle kullanılmayacağı okul müdürlerine ve kimya öğretmenlerine garanti edilmesine ve kendilerine postaya verilmeye hazır zarflar gönderilmesine rağmen, öğretmenlerin ancak %30'undan cevap alınabilmistir. Öğretmenler özellikle sınav sorularını vermek istememislerdir. Arastırmada Türkiye'nin bazı illerinden 42 kimya öğretmeninin 210 adet sınav kağıdı ve 1999-2006 yılları arasındaki 8 yılın ÖSS kimya soruları ile birlikte toplam 63 öğretmenin anket sorularına verdikleri cevaplar incelenmistir. Arastırmada lise kimya öğretmenlerinin sorularıyla ÖSS kimya sorularının kimya programlarının bazı ünitelerinde yoğunlastığı, bazı ünitelerden hiç soru sorulmadığı tespit edilmistir. İçerik açısından öğretmenlerin sorularıyla ÖSS soruları arasında yüksek ve anlamlı bir iliski olduğu belirlenmistir. Öğretmenler anket sorularına verdikleri cevaplarda Bloom'un taksonomisinin altı bilissel düzeyindeki sorulara yer verdiklerini söylemelerine rağmen, incelenen sorularının ilk üç bilissel düzeyde olduğu ve bu durumun da ÖSS kimya sorularıyla büyük bir uyum gösterdiği görülmüstür. Öğretmen anketleri ve mülakatların değerlendirilmesinden, özellikle kıdemli öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme konusunda önemli yetersizlikleri olduğu ve belirtke tablosu, Bloom taksonomisi, kavramsal değisim, bilimsel süreç becerileri gibi kavramları yeterince kavramadıkları sonucuna varılmıstır. Lise kimya öğretmenleri, lise kimya ünitelerinin dağılımının, sınav sisteminin ve üniversiteye öğrenci seçme sisteminin değistirilmesi, liselerde kimya eğitiminin laboratuvar ağırlıklı yapılabilmesi için gerekli alt yapının olusturulması ve ÖSS sisteminin de buna göre düzenlenmesinin gerektiği düsüncesine sahiptirler. Onlara göre, üniversitelerin kimya ile ilgili bölümlerine, öncelikle ve ağırlıklı olarak sınavların kimya sorularına verilen cevaplarla girilebilmelidir.