Hemşirelik esasları dersi klinik uygulama değerlendirme formu geliştirme çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Atike Nilay Kublashvili

Danışman: AYİŞE KARADAĞ

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Araştırma, Hemşirelik Esasları Dersi klinik uygulama değerlendirme formu geliştirmek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma iki aşamada yürütülmüştür. Araştırmanın birinci aşamasında örneklem seçimine gidilmemiş ve öğretim üyelerinin tamamına ulaşılmak istenmiştir. YÖK Web Sayfası ndan elde edilen verilere göre, 2009 yılında Türkiye deki üniversitelerde Hemşirelik Esasları alanında uzman 38 öğretim üyesi olduğu saptanmıştır. Ancak 12 öğretim üyesi çalışmaya katılmayı kabul etmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Hemşirelik Esasları Dersini alan ve çalışmayı kabul eden öğretim üyelerinin bulunduğu 5 kurumdaki 1711 öğrenciden 314 ü örneklem kapsamına alınmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından literatüre dayanılarak hazırlanan Hemşirelik Esasları Dersi Klinik Uygulama Değerlendirme Formu (HESKDF) kullanılmıştır. Araştırmanın birinci aşamasında oluşturulan HESKDF, öğretim üyelerine e- posta aracılığıyla gönderilmiş ve HESKDF Uzman Değerlendirme Formu aracılığıyla görüş ve önerilerini belirtmeleri istenmiştir. Uzmanlardan gelen görüş ve öneriler doğrultusunda form yeniden düzenlenmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında düzenlenen HESKDF araştırmacı tarafından öğrencilerin görüş ve önerilerine HESKDF ve HESKDF Öğrenci Değerlendirme Formu aracılığıyla sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler bilgisayar ortamında değerlendirilmiştir. Bu amaçla SPSS (Statical Package for Social Sciences) version 15 kullanılmıştır. İfadelere ilişkin öneriler ve görüşler sayı ve yüzdelik hesapları ile kullanılarak tablolaştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda, 3 bölümde, 30 değerlendirme ifadesinden oluşan HESKDF nda alanında uzman öğretim üyeleri, 16 ifadeyi uygun bulmuş, 2 ifade için uygun ama düzeltilebilir önerisini,14 ifade için uygun değil görüşünü belirtmişlerdir. Öğrencilerin, Hemşirelik Esasları Dersi Klinik Uygulama Değerlendirme Formunda yer alan ifadeleri yüksek oranda uygun buldukları, formun mesleki yeterliliklerin değerlendirildiği bölümünde 15 ifadeden 3 ü için, kişisel ve mesleki sorumlulukların değerlendirildiği bölümde yer alan 10 ifadeden 1 i için ve hemşirelik sürecinin değerlendirildiği 5 ifadeden 2 si için görüş ve öneri belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.