Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Merve SUNGUR
Danışman: Togay Seçkin Birbudak
Özet:
Bu çalışmanın amacı 2021 yılında yayınlanan İslam Bilim Tarihi ders kitabı ile 2017 yılında yayınlanan İslam Bilim Tarihi dersi öğretim programını incelemektedir. Söz konusu araştırmada nitel araştırma tekniklerinden biri olan doküman analizi tercih edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretim programında yer alan kazanımların daha çok alt düzeydeki bilişsel hedeflere hizmet ettiği tespit edilmiştir. Öğretim programı ile ders kitabı içeriğinin uyumlu olduğu görülmüştür. İslam Bilim Tarihi dersi öğretim programında İslam biliminin gerilemesine neden olan faktörler üzerinde durulmadığı tespit edilmiştir. Yine ders kitabı içerisinde İslam bilimin zirvede olduğu dönemlerin daha ayrıntılı işlendiği fakat son dönemlerin üzerinde durulmadığı anlaşılmıştır. Ders kitabı içerisinde konu anlatımı dışında pek çok okuma parçası, etkinlik, uygulama gibi bölümlerin ünitelere dengeli dağılmadığı tespit edilmiştir. Ders kitabı yazımında birinci el kaynak kullanımının sınırlı kaldığı anlaşılmıştır. Ders kitabının var olan yoğunluğun öğrenciler açısından içeriğin anlaşılmasını zorlaştırdığı tespit edilmiştir. Ders kitabı içerisinde yazım ve ifade hatalarının var olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: İslam Bilim Tarihi, Ders Kitabı, Öğretim Programı