GÜVERCİNLİK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL KÜLTÜRÜ ALGILARI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mücahid DURMUŞ

Danışman: AYHAN URAL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Ankara İli Etimesgut İlçesi Güvercinlik Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi öğrencilerinin okul kültürüne ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmanın evrenini 10. sınıfta öğrenim gören 180 öğrenci, 11. sınıfta öğrenim gören 133 öğrenci ve 12. sınıfta öğrenim gören 103 öğrenci, toplam 416 öğrenci oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşılabildiği için örneklem, tüm everen olarak alınmıştır. Veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu ve Okul Kültürü Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada altı alt problem yanıtlanmaya çalışılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları şu şekilde özetlenebilir; öğrenciler okul kültürünü oluşturan beş alt boyuttan aidiyet, semboller ve iletişim-ilişki boyutlarını olumlu düzeyde, güç mesafesi ve örgütsel yapı ve etkinlik boyutlarını ise daha az olumlu düzeyde algılamaktadırlar. Öğrencilerin okul kültürünü algılamalarında sınıf seviyelerine göre güç mesafesi ve iletişim-ilişki boyutlarında anlamlı farklılıklar görülmüştür, okul türüne göre tüm alt boyutlarda ve öğrenim görülen bölümlere göre aidiyet, güç mesafesi ve iletişim ilişki boyutlarında farklılıklar bulunmuştur, yaşa göre iletişim-ilişki ve örgütsel yapı-etkinlik boyutlarında farklılıklar görülmektedir. Sınıf tekrar durumu değişkenine göre anlamlı farklılıklar görülmemiştir.