Üst bilişsel strateji eğitimi ve kelime edinimi arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Ebru Eylem Geçkil Maroney

Danışman: PAŞA TEVFİK CEPHE

Özet:

Pek çok yabancı dil öğrencisinin yeni öğrenilen sözcükleri akılda tutmakta sorun yaşadığı bilinen bir durumdur. Dil öğreniminde zorluk çeken öğrencilerin özellikle kelime öğrenmede ciddi problemler yaşadığı söylenebilir. Bu araştırmanın amacı yabancı dil öğretiminde üst bilişsel strateji eğitimi ve yabancı dil öğrenmede zorluk çeken öğrencilerin kelime bilgisi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirmek için, Bahçeşehir Üniversitesi İngilizce Hazırlık okulunda orta seviyede ikinci yılında İngilizce eğitimi almakta olan iki tekrar grubunda eğitim almakta olan öğrencilerin kelime öğrenme ve üst bilişsel stratejilerini kullanma düzeylerini ölçmeye yönelik bir envanter uygulanmıştır. Daha sonra bu iki gruptan deney grubu olarak belirlenen gruba beş hafta süreyle kelime öğrenme stratejileri, üst bilişsel strateji eğitimi ile birlikte verilmiştir. Eğitimin başında deney grubu ile kontrol gruplarının bu seviyedeki kelime bilgileri yazar tarafından hazırlanan bir kelime testi ile ölçülmüştür. Araştırmanın sonunda aynı kelime testi son-test olarak uygulanmış ve iki grubun elde ettiği sonuçlar karşılaştırılmıştır. Kelime öğrenme stratejisi envanterinden elde edilen sonuçlara göre yabancı dil öğrenmede sorun yaşayan öğrenciler kelimenin anlamını öğrenme stratejilerini ve sosyal stratejileri en yüksek düzeyde kullanırken, bilişsel stratejileri düşük oranda kullanıyor. Diğer taraftan araştırmanın sonunda deney grubu kelime testinden kontrol grubuna göre çok daha yüksek puanlar almıştır (Den.Post-Test M=75,588; Kont.Post-Test.M= 47,941.) Bu sonuçlar kelime öğrenme statejilerinin üst bilişsel statejilerle birlikete öğretilmesinin kelime öğrenmede etkili olduğuna işarettir.