Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: SERKAN BAKIR
Danışman: ABDULLAH KURT
Özet:Bu çalışma; torna tezgahında dış kanal açma sırasında oluşan kesme kuvvetlerinin deneysel olarak belirlenmesini ve kesme kuvvetlerinin kesici takım üzerindeki etkilerinin sonlu elemanlar metoduna dayalı çözüm yapan Ansys programı kullanılarak analizini içermektedir. Bu amaçla, değişik kesme parametreleri kullanılarak 2 mm, 4 mm ve 6 mm uç/kanal genişliğine sahip kesici takımlarla AISI 1050 iş parçası malzemesi üzerinde çeşitli kesme deneyleri yapılmıştır. Kanal açma sırasında oluşan kesme kuvvetleri Kistler 9257B dinamometre yardımıyla ölçülmüştür. Deneysel olarak belirlenen kesme kuvvetlerinin takım üzerindeki gerilme etkileri, analiz edilmiştir. Kanal açma kesici takımının performansını iyileştirmek amacıyla, kesme parametrelerindeki değişime göre kesme parametreleri ile gerilmeler arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Elde edilen veriler değerlendirildiğinde; kesme kuvvetlerinin büyüklüğü bakımından ilerleme değerinin kesme hızına göre daha belirleyici olduğu ve pasif kuvvetlerin esas kesme kuvvetlerinden daha büyük ve eksenel kuvvetin diğer kesme kuvvetlerine göre ihmal edilebilecek seviyede olduğu görülmüştür. İlerleme değerindeki artışla birlikte kesici takımda oluşan toplam deformasyon ve en büyük asal gerilme yükselirken en küçük asal gerilme ile eşdeğer gerilme ise belirgin bir biçimde azalmaktadır. Toplam deformasyon, en büyük ve en küçük asal gerilme ile eşdeğer gerilmenin kesme hızındaki artışla kısmen azaldığı görülmüştür. Kesici takım çekme gerilmesinden ziyade basma gerilmelerine maruz kalmaktadır. En küçük asal gerilme ile eşdeğer gerilmenin büyüklüğü açısından uç genişliği 2 mm olan kesici ucun daha büyük zorlamalara maruz kaldığı gözlenmiştir. Gerilme dağılımlarından, kesici uçtaki muhtemel aşınmanın; daha ziyade talaş yüzeyinde krater aşınması biçiminde olduğu, ayrıca kesici ucun iş parçasıyla temasta olduğu kesme kenarının hemen altındaki ucun alın yüzeyinde ise yanak aşınmasının oluşabileceği söylenebilir.