Anasınıflarında yabancı uyruklu akranlarıyla eğitim alan ve almayan çocukların dil gelişimi ve yaratıcı düşünme becerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA NUR GEDİK

Danışman: Hatice Bekir

Özet:

Araştırmada, anasınıflarında yabancı uyruklu akranlarıyla eğitim alan ve almayan çocukların

dil gelişimi ve yaratıcı düşünme becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde

planlanan araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Gaziantep İli

Şehitkâmil merkez ilçesinde bir ilkokul bünyesinde bulunan anasınıflarına devam eden 101

çocuk oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Genel Bilgi Formu”, “Torrance

Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT)” ve “Okul Öncesi Dil Ölçeği-5 (Preschool Language Scale-

5, (PLS-5))” kullanılmıştır. Verilerin analizinde çocukların kişisel özellikleri ile ilgili

tanımlayıcı analizler için ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Kolmogorov

normallik analizi sonucu veriler normal dağılım göstermediğinden ölçek ve alt boyut

puanlarının demografik değişkenlere göre farklılık gösterme durumu parametrik olmayan

test tekniklerinden Mann Whitney U ve Kruskal Wallis kullanılarak analiz edilmiştir.

Kruskal Wallis testi sonucu anlamlı çıkan farklılıklarda grup farklılıklarını inceleyebilmek

amacıyla Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yabancı uyruklu

akranlarıyla eğitim alan ve almayan çocukların dil gelişimi ve yaratıcı düşünme becerilerinin

anlamlı şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Anasınıflarında yabancı uyruklu

akranlarıyla eğitim alan ve almayan çocukların cinsiyet ve yaş değişkenine göre PLS-5 alt

boyutları; alıcı dil, ifade edici dil ve toplam dil puanı arasında anlamlı bir farklılık olmadığı

tespit edilmiştir. Yabancı uyruklu akranlarıyla eğitim alan çocukların PLS-5 alt boyutları;

alıcı dil, ifade edici dil ve toplam dil puanı arasında anne öğrenim durumuna göre anlamlı

bir farklılık olmadığı, yabancı uyruklu akranlarıyla eğitim almayan çocukların ise PLS-5 alt

boyutları; ifade edici dil ve toplam dil puanı arasında anlamlı bir farklılık olmadığı ancak

alıcı dil alt boyutunda anne öğrenim durumuna göre anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur.

Yabancı uyruklu akranlarıyla eğitim alan ve almayan çocukların TYDT; akıcılık, orijinallik,

başlıkların soyutluğu, erken kapanmaya direnç, zenginleştirme, yaratıcı kuvvetler listesi alt

boyut puanlarında ve toplam şekilsel puanları cinsiyet ve anne öğrenim durumuna göre

değişmemektedir. Yabancı uyruklu akranlarıyla eğitim alan çocukların TYDT; başlıkların

soyutluğu alt boyutları ve toplam şekilsel puanlarının, yabancı uyruklu akranlarıyla eğitim

almayan çocukların ise akıcılık ve orijinallik alt boyut puanları yaşa göre değişmektedir.

Ayrıca yabancı uyruklu akranlarıyla eğitim alan ve almayan çocukların PLS-5 alt

boyutlarından olan alıcı dil, ifade edici dil, toplam dil puanıyla TYDT; yaratıcı kuvvetler

listesi ve yaratıcı düşünme becerileri toplam şekilsel puanı arasında pozitif yönlü orta düzey

bir ilişki olduğu bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler : Dil gelişimi, yaratıcı düşünme, anasınıfı, yabancı uyruklu