İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi ?canlılar ve enerji ilişkileri? ünitesi deneylerinde V-diyagramı kullanımının öğrencilerin başarıları, bilimsel süreç becerileri ve tutumları üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİĞDEM OLGU ÖZKAN

Danışman: Demet Çetin

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 8. sınıf Fen ve Teknoloji dersi ?Canlılar ve Enerji İlişkileri? ünitesi deneylerinde deney raporu olarak V-diyagramı kullanımının, klasik deney raporları kullanımına kıyasla öğrencilerin akademik başarı düzeyleri, bilimsel süreç becerileri ve Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumları üzerinde anlamlı düzeyde bir etkisinin olup olmadığını araştırmaktır.Bu araştırmada, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma, 2009?2010 eğitim - öğretim yılının 2. döneminde, Erzurum ilinde bulunan bir devlet okulunda, toplam 2 şubede öğrenim gören 48 ilköğretim 8. sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Şans yoluyla bu iki şubeden biri deney (N=24) ve diğeri kontrol grubu (N=24) olarak atanmıştır. Her iki gruba da uygulama öncesinde "Akademik Başarı Testi" (ABT), "Bilimsel Süreç Becerileri Testi" (BSBT) ve "Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği" (FTTÖ) ön test olarak uygulanmıştır. Daha sonra, deney ve kontrol grubunda, ?Canlılar ve Enerji İlişkileri? ünitesi, 8. sınıf Fen ve Teknoloji dersi öğretim programına uygun şekilde 16 ders saati süresince işlenmiştir. "Canlılar ve Enerji İlişkileri" ünitesi deneylerinde kontrol grubu öğrencileri klasik deney raporları; deney grubu öğrencileri ise deney raporu olarak V-diyagramını kullanmışlardır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine ünite işlendikten hemen sonra ABT, BSBT ve FTTÖ son test olarak uygulanmıştır.ABT, BSBT ve FTTÖ'den elde edilen verilerin, SPSS 11.5 istatistik paket programı kullanılarak, ilişkisiz örneklemler t-testi ve ilişkili örneklemler t-testi ile analizleri yapılmıştır. Kontrol grubu öğrencileri ile deney grubu öğrencilerinin uygulama öncesinde ön test olarak uygulanan ABT, BSBT ve FTTÖ'den aldıkları puanların ortalamaları arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Uygulama sonrasında ise deney grubu öğrencileri ve kontrol grubu öğrencilerinin son test olarak uygulanan ABT ve BSBT'den aldıkları puanların ortalamaları arasında deney grubu lehine, istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Fen ve Teknoloji deneylerinde deney raporu olarak V-diyagramı kullanımının öğrencilerin akademik başarılarını ve bilimsel süreç becerilerini, klasik deney raporları kullanan öğrencilere göre daha fazla geliştirdiği söylenebilir. Ancak deney grubu öğrencilerinin FTTÖ'den aldıkları puanların ortalamasının, kontrol grubu öğrencilerin FTTÖ'den aldıkları puanların ortalamasından yüksek olduğu belirlense de, bu puanların ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Tüm bu sonuçlar göz önüne alındığında fen ve teknoloji laboratuvarlarında V-diyagramları, klasik deney raporlarına göre daha etkili olduğu ve klasik deney raporlarına alternatif olarak kullanılabileceği söylenebilir.Anahtar kelimeler: V-diyagramı, İlköğretim, Fen ve Teknoloji öğretimi, fen laboratuvarı, deney raporu