Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitim Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEDA ÖZKAN
Danışman: Saide Özbey
Özet:
Araştırma 48-66 aylık çocukların duygu düzenleme becerileri ile ebeveynlerin sosyal sorun
çözme ve çocukların olumsuz duygularıyla baş etme becerileri arasındaki ilişkinin
incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi
Formu” “Sosyal Problem Çözme Envanteri – Kısa Formu” “Çocuğun Olumsuz
Duygusuyla Başa Çıkma Ölçeği” “Duygu Düzenleme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma
ilişkisel tarama modelindedir. Çalışmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında
Ankara ili merkez ilçesi Altındağ’da bulunan, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokulu ve
anasınıflarına devam eden, gelişim bakımından yetersizliği olmayan, 48-66 aylık çocuklar
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrenden tesadüfi küme örnekleme formülü
kullanılarak belirlenmiş 322 çocuk ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırma sonucunda
çocukların duygu düzenleme becerilerinin, çocuğun cinsiyeti, kardeş sayısı, doğum sırası,
okul öncesi eğitime devam süresi, okul türü, aile türü, anne-baba yaşı, anne-baba öğrenim
durumu, annenin çocuğa ayırdığı zaman değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği
(p<0.50), babanın çocuğa ayırdığı zamana göre ise çocukların lehine anlamlı farklılık
gösterdiği (p<0.50) saptanmıştır. Annelerin sosyal problem çözme becerileri
incelendiğinde, anne-baba yaşı değişkenlerinin anlamlı farklılık göstermediği (p<0.50)
saptanmıştır. Anne öğrenim durumuna göre ilkokul mezunu annelerin, baba öğrenim
durumuna göre öğrenim durumu yükseldikçe babaların, anne çalışma durumuna göre
çalışmayan annelerin ve baba mesleğine göre işçi ve yardımcı profesyonel mesleğe sahip
olan babaların lehine anlamlı farklılıklar gösterdiği (p>0.50) saptanmıştır. Ebeveynlerin
çocuklarının olumsuz duygularıyla başa çıkma ölçeğinden aldıkları puanların anne yaşı,
baba öğrenim düzeyi, anne çalışma durumu ve baba mesleği değişkenlerine göre anlamlı
farklılık göstermediği (p<0.50) saptanmıştır. Baba yaşına göre küçümseyici tepkiler ve
cezalandırıcı tepkiler alt boyutlarında 20-30 yaş babalar lehine, anne öğrenim durumuna
göre küçümseyici tepkiler alt boyutunda ilkokul mezunu anneler lehine anlamlı farklılıklar
gösterdiği (p>0.50) saptanmıştır. Çocuğun duygu düzenlemesiyle ebeveynin sosyal sorun
çözme becerileri arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır.
Çocuğun duygu düzenlemesiyle, ebeveynlerin çocuklarının olumsuz duygularıyla başa
çıkmaları arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler : Duygu Düzenleme Becerileri, Sosyal Sorun Çözme
Olumsuz Duygularla Başetme.