Güncellenen ortaöğretim matematik dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞÇEM EROĞLU

Danışman: Ayşe Uyar

Özet:

Bu araştırmada, 2017-2018 akademik yılında okullarda uygulanmaya başlanan güncellenen ortaöğretim matematik öğretim programının, program kapsam ve içeriğinde öne çıkan temel değişiklikler bağlamında öğretmen görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Güncellenen ortaöğretim matematik öğretim programı 2017-2018 eğitim öğretim yılında sadece 9. sınıf öğrencilerinde uygulanmaya, 2018-19 eğitim öğretim yılında ise 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinde kademeli geçiş yapılmadan doğrudan uygulanmaya başlanmıştır. Öğretmenlerin güncellenen matematik öğretim programının revize süreci, programın içerik boyutu ve programın giriş kısmına ait başlıklarla ilgili görüşleri geliştirilen öğretmen görüşme formu ile elde edilmiştir. Bu bağlamda, araştırmanın amacına uygun olarak araştırmacı tarafından matematik dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşme formu oluşturulmuştur. Araştırmanın sonuç odaklı olmaktan ziyade süreç odaklı olması, var olan durumu nedenleriyle ele almayı ve buradan bir sonuca ulaşmayı amaçlaması nedeniyle nitel araştırma deseni belirlenmiştir. Bu çalışmaya, 8 gönüllü matematik öğretmeni katılmıştır. Çalışmaya katılan matematik öğretmenleri matematik derslerini yürüten ve çalışmaya katılmak için istekli olan matematik öğretmenlerinden oluşmaktadır. Çalışmaya katılan öğretmenler yeni matematik dersi öğretim programının revizyon çalışmalarına katılmış veya kitap yazarı olarak bu sürece dahil olmuştur. Çalışmada öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi amacıyla nitel veriler için içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen bulgular öğretmenlerin yeni öğretim programı hakkında genel olarak olumlu düşüncelere sahip olduklarını göstermiştir, fakat öğretmenlerin yine birçok konuda endişe duyduğu gözlenmiştir. Araştırma sonuçlarının 2023 eğitim vizyonu çerçevesinde yeniden yapılacak olan öğretim programı revizyon sürecinde yol gösterici olduğu değerlendirilmektedir.

Anahtar Kavramlar : Matematik Dersi Öğretim Programı, Program Değerlendirme, Öğretmen Görüşleri