Hidrolik tahrikli bir yük uygulama düzeneğinin gürbüz tork kontrolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: MEHMET UĞUR ÖZAKALIN

Eş Danışman: BÜLENT ÖZKAN

Danışman: METİN UYMAZ SALAMCİ

Özet:

Bu çalışmada; doğrusal olmayan dinamik davranışa sahip ve parametre belirsizlikleri içeren hidrolik eyletimli bir yük uygulama sisteminin denetimi için kayan kipli denetleyiciler önerilmiştir. Hidrolik sistem ayrıca bozucu dış etkilere maruz kalmaktadır. Önerilen kayan kipli denetleyicilerin başarım özellikleri karşılaştırmalı olarak sunulmuştur. Belirtilen çerçevede; (i) sabit kayma yüzeyli (ii) zamanla doğrusal olarak değişen kayma yüzeyli ve (iii) bulanık mantık esasına dayalı olarak değişen kayma yüzeyli denetleyicilerin kullanıldığı üç ayrı denetim sistemi tasarlanmıştır. Buna ek olarak kayan kipli denetimin doğasından kaynaklanan çıtırtı problemi de çalışılmıştır. Bu amaçla bilinen işaret fonksiyonuna ek olarak, trigonometrik esaslı (hiperbolik) fonksiyon ve bulanık mantık tabanlı fonksiyon da kullanılmıştır. Belirtilen fonksiyonlar tasarlanan üç ayrı denetleyici için de uygulanmış ve dokuz ayrı denetim sistemi yapısı elde edilmiştir. Kayan kipli denetleyicilerin başarımlarının karşılaştırılması amacıyla PID (oransal, tümlevsel ve türevsel) kurallı geleneksel denetleyicili bir yapı da tasarlanmıştır. Elde edilen on ayrı denetim sistemi, mevcut bir kanat tahrik sistemine istenilen aerodinamik torku uygulamak amacıyla geliştirilen hidrolik tahrikli bir kanat yükleme sistemine uygulanmıştır. Ele alınan kanat yükleme sistemi, gerçek işletim koşullarındaki hızlı tepki gereksinimi göz önüne alınarak yaysız olarak tasarlanmıştır. Bilgisayar benzetimlerinin ve deneysel çalışmaların sonuçları karşılaştırılmıştır. Önerilen kayan kipli denetleyicilerin verilen tork emirlerini yerine getirmede yeterli oldukları gözlemlenmiştir.