Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÜLSÜM MOLLAHÜSEYİNOĞLU
Danışman: Zeynep Fulya Temel
Özet:
Bu araştırma, aile destek eğitiminin annelerin çocuklarıyla olan ilişkilerine ve çocuklarının sosyal davranış denetimlerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu modelde nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Tokat ili Turhal ilçesinde ikamet etmekte olan 18 anne oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından sekiz hafta süreyle annelere aile destek eğitimi verilmiştir. Eğitim öncesinde ve sonrasında ölçekler uygulanarak araştırmanın nicel verileri toplanmıştır. Eğitim bittikten altı ay sonra annelerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilerek araştırmanın nitel verileri toplanmıştır. Araştırmada nicel veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, “Çocuk-Anne Baba İlişki Ölçeği” ve “Aile Sosyal Davranış Denetim Ölçeği” ile toplanmıştır. Nitel veriler ise araştırmacı tarafından hazırlanan “Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde frekans ve yüzdelik dağılımlardan yararlanılmış, ortalama puanlar ve standart sapma hesaplanmış, gruplar arası karşılaştırmalarda Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda anne-çocuk ilişkisi ve annelerin sosyal davranış denetimi konularında alınan eğitim öncesi ve sonrası anlamlı bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir. Eğitimden altı ay sonra annelere uygulanan görüşme formu sonucunda ise anne-çocuk arasındaki ilişkinin daha nitelikli hale geldiği ve sosyal davranış denetimi konusunda daha bilinçli oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Aile Eğitimi, Anne-Çocuk İlişkisi, Sosyal Davranış Denetimi.