Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin demir ve kömür kavramına yönelik metaforik algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER EFKAN KUZUCU

Danışman: Turhan Çetin

Özet:

Bu çalışmanın amacı; ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin demir ve kömür kavramına ilişkin

algılarını metafor analizi yoluyla belirlemektir. Araştırmaya maksimum çeşitlilik

örnekleme yöntemi dikkate alınarak 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, Zonguldak ilinde

yer alan üç adet devlet ortaokulu ile Karabük ilinde yer alan iki adet devlet ortaokulunda

öğrenim gören toplam 141 öğrenci katılmıştır. Çalışmada olgubilim (fenomenoloji) deseni

kullanılmış ve veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın

verileri,mecazlar yoluyla veri toplama formu ve katılımcıların verilen kavrama yönelik

ortaya koydukları metafora ait görsel dokümanlardır. Katılımcılara verilen formlarda önlü

arkalı olmak üzere,formun bir yüzünde öğrencilerin “Demir …’ya benzer; çünkü ….”

ifadesi diğer yüzünde ise “Kömür …’ya benzer; çünkü ….” ifadeleri ile görsel tanımlama

çizmeleri için bir bölüm yer almıştır. Yapılan araştırma sonucunda araştırmaya katılan 141

öğrenci toplam kömür ve demir kavramlarına ait 162 adet geçerli metafor geliştirmişlerdir.

Kömür ve demir metaforlarının, ortak özellikleri dikkate alınarak 9 farklı kavramsal

kategori altında toplanmıştır.Araştırma sonucunda; Zonguldak ilindeki katılımcıların

“kömür” kavramına yönelik geliştirdikleri metaforlar incelendiğinde çoğunluğun kömürü

“geçim kaynağı olarak” algıladıkları sonucu çıkmıştır. Aynı il için katılımcılar “demir”

kavramını “niteliği açısından” değerlendirmişlerdir. Araştırmaya Karabük ilinden

katılanların çoğunluğu ise “kömür” kavramını “hayati açıdan” değerlendirmiş olup maden

kazaları sonucunda yaşananlara dikkat çekmiştir. Aynı il için “demir” kavramına yönelik

geliştirilen metaforlar incelendiğinde katılımcıların çoğunluğunun demiri “niteliği

bakımından” değerlendirdiği görülmekte ayrıca önemli bir kısmı ise demiri “geçim

kaynağı” olarak değerlendirmişlerdir. Bu sonuca göre Kardemir’in Karabük için önemli bir

istihdam alanı olarak gördükleri sonucu çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler : Kömür,demir, metafor, sosyal bilgiler, metaforik algı.