Görme yetersizliği olan öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri ve sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: MUSTAFA DOĞUŞ

Danışman: PINAR ŞAFAK

Özet:

Bu araştırmada ortaokul düzeyinde öğrenim gören görme yetersizliği olan öğrencilerin sosyal becerileri ve benlik saygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında Ankara ilinde kaynaştırma uygulamasıyla ya da özel eğitim okulunda ortaokula devam eden görme yetersizliğine sahip 87 öğrenci oluşturmuştur. İlişkisel tarama modelindeki araştırmada öğrencilere sosyal becerileri değerlendirmek için Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği, benlik saygısını değerlendirmek için ise Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin demografik özellikleriyle ilgili veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bu araçlarla elde edilen veriler IBM SPSS v21 uygulaması kullanılarak analiz edilmiştir. Betimsel ve istatistiksel yöntemler ile yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre görme yetersizliği olan öğrencilerin sosyal becerilerinin benlik saygılarına göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Buna göre öğrencilerin benlik saygıları yükseldikçe sosyal becerilerinin de olumlu yönde arttığı tespit edilmiştir. Görme yetersizliği olan öğrencilerin kendini değerlendirme türünde olan her iki ölçekten aldıkları puanlara göre benlik saygıları ve sosyal becerilerinin yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin benlik saygıları ile sosyal ya da sportif etkinliklere katılımları arasında pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin sosyal becerilerinin sınıf düzeyine, ilkokulda kaynaştırma uygulamasına ya da özel eğitim okuluna devam etme durumuna, akademik başarıya ve sosyal ya da sportif etkinliklere katılıma göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Yapılan Path Analizi sonucunda görme yetersizliği olan öğrencilerin sosyal becerilerinin akademik başarılarının anlamlı bir yordayıcısı (R2=0,27) olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ilgili alanyazın incelenerek tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.