Bilim tarihindeki ilk deneyleri içeren fizik etkinlikleri hakkında öğrenci görüşleri -Arşimet'in Kralın Tacı örneği-


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: ABDULLAH YURDAER ÇETİNER

Danışman: UYGAR KANLI

Özet:

Bu çalışmada, bilim tarihindeki ilk deneyleri içeren fizik etkinlikleri hakkında öğrenci görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada kullanılmak üzere çalışmanın amacına uygun olacak şekilde Arşimet Kralın Tacı materyali tasarlanmıştır. Bu çalışma 2015 - 2016 Eğitim Öğretim yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 6 gönüllü öğrenci ile yapılmıştır. Hazırlanan etkinlik her bir öğrenci için yaklaşık 70'er dakikalık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan Örnek Olay modeli seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak ise etkinlik süresince öğrencilerin kullanabilmeleri için araştırmacı tarafından geliştirilen çalışma yaprakları kullanılmıştır. Ayrıca etkinlik başlangıcında ve etkinlik bitiminde öğrencilerle sözlü mülakatlar yapılmış ve bu mülakatlar öğrencilerin bilgileri dâhilinde ses kaydına alınmıştır. Daha sonra bu mülakat kayıtları yazıya geçirilmiş ve bu yazılar üzerinden içerik analizi yapılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda bilim tarihindeki ilk deneyleri içeren fizik etkinliklerinin -Arşimet'in Kralın Tacı Örneği- öğrencilerin derse olan ilgisini canlı tuttuğu, fizikteki temel kavramları anlamalarında etkili olduğu ve etkinliğe yönelik olumlu tutum sağladığı görülmüştür. Araştırmanın sonucunda bilim tarihinde gerçekleştirilen ilk deneyleri içeren fizik etkinlikleri ile ilgili önerilerde bulunulmuş ve bu türden yapılabilecek etkinliklere örnekler verilmiştir.