Kısa cevaplı matematik yazılı sınavının genellenebilirlik kuramı ve test tekrar test yöntemiyle güvenirliğinin kıyaslanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: AYŞEDUDU ŞALGAM

Danışman: ŞEREF TAN

Özet:

Bu çalışmada ilköğretim 7.sınıf öğrencilerine yönelik olarak hazırlanmış Kısa Cevaplı Matematik Yazılı Sınavından' elde edilen ölçümlerin güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla yazılı sınavın üç bağımsız puanlayıcı tarafından puanlanmasıyla elde edilen ölçümler Klasik Test Kuramının Test Tekrar Test Yöntemi ve Genellenebilirlik (G) Kuramının çaprazlanmış deseniyle kıyaslanmıştır. Her iki kuramda yapılan güvenirlik analizleri sonucu elde edilen güvenirlik katsayıları karşılaştırılarak aralarında manidar bir farklılık olup olmadığı test edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Çorum ilinde 2014-2015 eğitim öğretim yılında yedinci sınıfta eğitim görmekte olan 99 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilere Kısa Cevaplı Matematik Yazılı Sınavı' uygulanmış ve öğrenci cevapları 3 bağımsız puanlayıcı tarafından cevap anahtarı ile puanlanmıştır. Genellenebilirlik Kuramında birey (b), madde (m) ve puanlayıcı (p) değişkenleri olmak üzere her bireyin her maddeye ulaştığı ve puanlayıcıların her biri tarafından puanlandığı b x m x p çaprazlanmış desen kullanılmıştır. Klasik Test Kuramında ise Test Tekrar Test yöntemi kullanılmıştır. Kısa Cevaplı Matematik Yazılı Sınavı iki hafta arayla aynı öğrencilere uygulanmış ve aynı puanlayıcı tarafından puanlanmıştır. Araştırma sonucunda her iki kuramdan elde edilen güvenirlik katsayıları kıyaslandığında aralarında manidar bir farklılık olmadığı gözlenmiştir. Dolayısıyla her iki kuramda benzer sonuçlar vermiştir.