Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: AYKUT ATEŞ
Danışman: NURAN SAY
Özet:Araştırmada güzel sanatlar eğitimi resim-iş bölümü öğrencilerinin öğretmen öz yeterlik inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini; Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Anabilim Dalında 2013-2014 öğrenim gören eğitim öğretim yılında 3. Sınıf düzeyinde 253 ve 4. Sınıf düzeyinde 123 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamındaki resim bölümü öğrencileri cinsiyetleri bakımından 276'sı kız, 100'ü ise erkek olarak dağılım göstermektedir. Mezun oldukları liseye göre ise güzel sanatlar lisesinden mezun olan 116 öğrenci, diğer lise türlerinden mezun olan 260 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın örneklemini oluşturan Gazi Üniversitesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü öğrencilerinin (öğretmen adaylarının) öz yeterlik inançlarını ortaya çıkarmak ve öz yeterlik inançları bağlamında "cinsiyet, sınıf düzeyleri (3.sınıf ve 4.sınıf), mezun oldukları lise" değişkenlerine göre öğretmen öz yeterlik ölçeğinde "derse öğrenci katılımını sağlama, derste öğretimsel stratejileri kullanma ve sınıf yönetimi" boyutları bakımından bir farkın olup olmadığının belirlenmesinde Independe-Sample T-Testi uygulanmıştır. Verilerin toplanma aşaması için araştırmada resim öğretmeni adaylarının 'öğretmenlik öz yeterlik'lerini belirlemek için 'öğretmen öz yeterlik ölçeği' kullanılmış, ölçme aracı ise Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafından geliştirilen ölçekten elde edilen veriler ile yapılmıştır. Bu aracın Türkçeye adaptasyonu ise öz yeterlik konusunda incelemeler yapan Yeşim Çapa, Jale Çakıroğlu ve Hilal Sarıkaya tarafından "Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği Türkçe Uyarlaması Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması" adıyla yapılmıştır. Elde edilen istatistiksel analizler sonucunda, resim öğretmeni adaylarının "cinsiyet, sınıf düzeyleri (3. ve 4. sınıf) son olarak da "mezun oldukları lise" değişkenleri bakımından, resim dersine ilişkin öz yeterlik inanç düzeylerinde ve söz konusu bu değişkenler açısından derslerine öğrenci katılımı sağlama, derslerinde öğretimsel stratejileri kullanma ve sınıf yönetimi boyutlarında öz yeterlik inanç düzeylerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunamamıştır. Fakat araştırmaya katılan öğrencilerin özyeterliklerinin oldukça yeterli düzeye yakın bir dağılım gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır