LİSE EĞİTİMİ SÜRECİNDE FUTBOLCU ÖĞRENCİLERİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARIN BELİRLENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sümer ALVURDU

Danışman: ÖMER ŞENEL

Özet:

Araştırmada, lise eğitimi sürecinde bulunan ve lisanslı olarak futbol oynayan sporcu öğrencilerin aile, kulüp ve okul yaşantılarında karşılaştıkları sorunların belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Ankara ili Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 25 ilçedeki 172 devlet ortaöğretim okulu oluşturmaktadır. Evren içerisinden rastgele (random yöntemiyle) seçilmiş 14 genel ortaöğretim okulu ise araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu örneklem içerisinde yer alan 382 lisanslı futbolcu öğrenciye ulaşılmıştır. Verilerin toplanmasında ölçme aracı olarak anket kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, SPSS 16.0 programından yararlanılmıştır. Araştırmaya katılan futbolcu öğrencilerin kişisel bilgileri ile aile, kulüp ve okul yaşamındaki sorunlarda betimsel istatistik kullanılmıştır. Futbolcu öğrencilerin aile, kulüp ve okul yaşamındaki sorunlarının belirlenen değişkenlere göre Çapraz Dağılım Tabloları verilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiler Ki-Kare Testi ile sınanmıştır. Araştırma sonucunda: 1. Ankara'da merkez ilçelerdeki liselerde öğrenim gören lisanslı futbolcu öğrencilerin demografik özellikleri incelendiğinde büyük kısmının 16-17 yaşlarında lise 3 öğrencisi olduğu ve çoğunluğunun ailesi ile birlikte yaşadığı tespit edilmiştir. Ayrıca çoğunun babalarının lise veya dengi okul mezunu olup, mesleklerinin serbest meslek olduğu, annelerinin ise yine lise ve dengi okul mezunu olup, işsiz (ev hanımı) olduğu tespit edilmiştir. 2. Futbolcu öğrencilerin büyük kısmının 4-8 yıl arası faal spor yaptıkları ve çoğunun Süper Amatör ve 1. Amatör liglerde oynadığı, ayrıca büyük kısmının da milli müsabakalarda yer almadığı tespit edilmiştir. 3. Futbolcu öğrencilerin spora yönelmesinde başta ailesinden ve arkadaş çevresinden daha sonra da beden eğitimi öğretmenlerinden ve akrabalarından destek gördükleri tespit edilmiştir. 4. Futbolcu öğrencilerin çoğunluğunun haftada 3-5 gün ve günde 1-3 saat arası antrenman yaptıkları, ayrıca büyük kısmının okul takımlarında yer aldıkları tespit edilmiştir. 5. Futbolcu öğrencilerin aile yaşamı ile ilgili sorunlarında; ailelerinin öğrencilerin eğitimi, sağlığı ve meslek sahibi olması konularında endişeli oldukları tespit edilmiştir. 6. Futbolcu öğrencilerin kulüp yaşamı ile ilgili sorunlarında, ders saatlerinin antrenman ve müsabakalara katılmalarına engel olduğu ve kulüplerinin maddi açıdan destek sağlamadığı tespit edilmiştir. 7. Futbolcu öğrencilerin okul yaşamı ile ilgili sorunlarında ise; antrenman ve müsabakaların derslerini olumsuz yönde etkilediği, diğer branş öğretmenlerinin futbol oynamalarını olumsuz karşıladığı ve okul veya spor yaşantısından birini bırakma endişesi içinde oldukları tespit edilmiştir.