Güzel sanatlar ve spor liseleri 9. sınıf öğrencilerinin keman eğitimi başlangıcındaki hazır bulunuşluk düzeylerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: GÜLSÜM GÖKÇE KUTLU

Danışman: YILMAZ ŞENDURUR

Özet:

Bu araştırma ile Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri 9. Sınıf öğrencilerinin keman eğitimi başlangıcındaki hazır bulunuşluk düzeylerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri incelenmiştir. Araştırma süresinde Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri 9. Sınıf öğrencilerinin keman eğitimi başlangıcındaki hazır bulunuşluk düzeylerine ilişkin görüşlerin incelenmesi yapılmaya çalışılmıştır. Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinde çalışan öğretmenlerin ve okuyan öğrencilerin, düzeylere ilişkin farklı fikirlerinin olduğu düşünülerek, görüşler arasında farklılık olup olmadığını tespit etmek amacıyla öğretmenlere ve öğrencilere farklı anketler uygulanmıştır. Bu araştırmanın verileri nicel araştırma teknikleri ile toplanmış, bu verilerin elde edilmesinde ise kaynak tarama ve anket uygulaması yapılmıştır. Araştırmanın evrenini; Ankara, Konya, Eskişehir, Kırıkkale, ve Kırşehir Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri; örneklemini ise keman bölümüne yeni başlayan öğrenciler ile bu okullarda çalışmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Bulgular, geçmişte çalgı eğitimi alan öğrencilerin keman eğitimi başlangıcındaki hazır bulunuşluk düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Farklı bir açıdan bakıldığında, öğrencilerin Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi'ndeki çalgılarını kendi istekleriyle seçmiş olmalarının ve ailelerinde müzikle ilgilenen kişi ya da kişilerin olmasının da önemli rolü vardır. Öğrencilerin önemli bir çoğunluğu Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi'ne girmeden önce çalgı eğitimi almışlardır. Öğrencilerin daha önce almış oldukları çalgı eğitimlerinde seçtikleri çalgı türleri de önemli faktörlerdendir. Bir diğer açıdan, öğretmen görüşlerine bakıldığında da geçmişte çalgı eğitimi alan öğrencilerin keman eğitimi başlangıcındaki hazır bulunuşluk düzeylerinin daha yüksek olduğu gözlenmiştir.