Hafif kognitif bozukluğu olan yaşlılarda egzersiz eğitiminin kognitif durum, mobilite, fiziksel performans, duygu durum ve yaşam kalitesi üzerine etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL UYSAL

Danışman: Selda Başar

Özet:

Hafif Kognitif Bozukluğu (HKB) olan yaşlılarda egzersiz eğitiminin kognitif durum, mobilite, fiziksel

performans, duygu durumve yaşam kalitesi üzerine etkilerini incelemek amacıyla planlanan bu çalışmaya

Mini Mental Durum Testi puanı 18-23 arasında olan 48 yaşlı dahil edildi. Birinci gruba orta şiddetli

aerobik egzersiz eğitimi ve alt ekstremite kuvvetlendirme egzersizleri, ikinci gruba çift görev eğitimi ve

alt ekstremite kuvvetlendirme egzersizleri ve üçüncü gruba orta şiddetli aerobik egzersiz eğitimi, çift

görev eğitimi ve alt ekstremite kuvvetlendirme egzersizleri uygulandı. Kontrol grubuna ise alt ekstremite

kuvvetlendirme egzersizleri uygulandı. Kognitif durum, alt ekstremite kas kuvveti, denge, mobilite, denge

güvenlik algısı, fonksiyonel egzersiz kapasitesi, fiziksel performans, duygu durum ve yaşam kalitesi

değerlendirildi. Egzersiz eğitimi sonunda üç çalışma grubunda; kognitif durum, denge, mobilite, denge

güvenlik algısı, fiziksel performans, duygu durum ve yaşam kalitesinde gelişme olduğu belirlendi

(p<0.05). Kognitif durum, mobilite ve fiziksel performans parametrelerinde en fazla değişim aerobik

egzersiz eğitimini çift görev eğitimi ile birlikte alan grupta görüldü (p<0.05). Denge parametrelerinde en

fazla gelişme çift görev eğitim grubu ve aerobik egzersiz eğitimini çift görev eğitimi ile birlikte alan

grupta kaydedildi (p<0.05). Fonksiyonel egzersiz kapasitesi ve yaşam kalitesindeki en fazla artış ise

aerobik egzersiz eğitim grubu ve aerobik egzersiz eğitimini çift görev eğitimi birlikte alan grupta tespit

edildi (p<0.05). Sonuç olarak HKB olan yaşlılarda; kognitif durum, mobilite ve fiziksel performansı en

fazla geliştirdiği için aerobik egzersiz eğitimini çift görev eğitimi ile birlikte uygulanmasını, dengeyi

aerobik egzersiz eğitiminden daha fazla geliştirdiği için çift görev eğitimini, fonksiyonel egzersiz

kapasitesi ve yaşam kalitesini yalnız çift görev eğitiminden daha fazla geliştirdiği için aerobik egzersiz

eğitimini ya da aerobik egzersiz eğitimi ile çift görev eğitimini birlikte uygulamayı öneriyoruz.

Anahtar Kelimeler : Egzersiz, Hafif Kognitif Bozukluk, Kognitif Durum, Mobilite,

Yaşlılar