Çok Katılımlı Tartışma Görevleri İçinde Örtüşme Çözümünden Sonra Örtüşen Sözlerin Etkileşime Tekrar Katılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Tolga Keleş

Danışman: KADRİYE DİLEK BACANAK

Özet:

Bu çalışmada Türk Yüksek Öğrenimi bağlamında görev temelli tartışma etkileşimleri içinde İngilizce dilini yabancı dil olarak kullanan öğrenenlerin etkileşim sırasında karşılaştıkları sorunlardan olan örtüşmenin çözümlenmesi sonrası, örtüşen sözlerin etkileşime yeniden katılması uygulamaları incelenmiştir. Bu çalışma mikro-analitik olarak incelenmiş olup, çalışmada yöntembilime dayanan Konuşma Çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada incelenen veri Hacettepe Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Bölümü'nde birinci senelerinde olan öğrencilerin Sözel İletişim Becerileri 1 ve 2 derslerinde sınıf dışı olarak yürüttükleri tartışmaların ses kayıtlarından oluşan İkinci Dil Tartışma Çalışmaları Derleminden (L2DISCO) alınmıştır. Bu veri öğrenenlerin sene boyu kaydettikleri tartışmaları içermekte olup her bir tartışma grubundan 6 kayıt olacak şekilde toplanmıştır ve toplamda 58 saatlik veriye denk gelmektedir. Öğrenenlerin bu çok katılımlı tartışma görevleri sırasında örtüşme çözümlenmesi ardından bozulmaya uğrayan veya örtüşen sözleri etkileşime yeniden katarken kullandıkları etkileşimsel kaynaklar, konuşma çözümlemesi yöntemiyle verinin incelenmesi sonucunda ortaya çıkarılmıştır. Öğrenenlerin bu uygulamalar yoluyla örtüşme sorununa çözüm buldukları ve konuşmaların karşı tarafa iletebildikleri gözlemlenmiştir. Ayrıca uygulanan etkileşime geri katma yöntemi ile söz sırasında ve sözlerde meydana gelen bozulmalar da onarılmıştır. Bu uygulamaların, öğrencilerin bir dilin temelini oluşturan söz sırası alma düzenini öğrenmelerine katkı sağlandığı görülmüştür. Öğrenenlerin bu türden sorunlarla başa çıkma yollarını geliştirebilmesinde, tartışma görevlerinin önemli bir yeri olabileceği görülmüştür. Öğrenenlerin etkileşim esnasında örtüşen sözleri geri kazandırmak için oluşan durumlarla alakalı uygulamaları hayata geçirdikleri gözlemlenmiştir. Bu da görev tasarımının belirli dilsel kaynakları ortaya çıkarmakta önemli role sahip olabileceğini göstermektedir. Öğrenenlerin bağlamsal hassasiyetlerinden ortaya çıkan etkileşime geri kazandırma kaynakları çeşitli öğrenme olanakları yaratabileceği için, dil eğitimi ve öğrenme uygulamaları açısından bazı çıkarımlar sunabilir.