Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MELİKE ÇETİNKAYA
Danışman: Mehmet Çağatay Özdemir
Özet:Bu araştırma; akıllı tahta ile desteklenmiş analoji yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına, matematiğe yönelik tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisini ortaya koymak ve akıllı tahta ile desteklenmiş analoji yöntemiyle ders alan öğrencilerin özgün analojiler geliştirip geliştiremeyeceğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2017- 2018 Eğitim Öğretim yılında Ankara Yalçın Eskiyapan Ortaokulunda 7D ve 7E şubelerinde bulunan ve kümeleme analizi sonucu birbirlerine denk olduğu belirlenen toplam 40 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırma deney grubundaki 19, kontrol grubundaki 21 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sürecinde deney grubunda akıllı tahta ile desteklenmiş analoji yöntemi, kontrol grubunda MEB’in öngördüğü program uygulanmıştır. Uygulamalar 7. sınıf matematik dersinde yer alan tamsayılar, rasyonel sayılar, denklemler ve doğrusal denklemler konularında yapılmıştır. Araştırmada nitel ve nicel desenler bir arada kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler akademik başarı testi, matematiğe yönelik tutum ölçeği ve öğrencilerin geliştirdikleri özgün analojilerden elde edilmiştir. Kullanılan akademik başarı testi araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araştırmanın nicel kısmında öntest sontest kontrol gruplu tam deneysel desen uygulanırken nitel kısımda deney grubunda yer alan öğrencilerden özgün analojiler geliştirmeleri beklenmiş ve geliştirilen analojiler vi sınıflandırılarak değerlendirilmiştir. Nicel verilerin değerlendirilmesinde paket program, nitel verilerin değerlendirilmesinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde “Mann Whitney U” ve “Wilcoxon İşaret testi” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda akıllı tahta ile desteklenmiş analoji yöntemi kullanılan grubun MEB’in öngördüğü program uygulanan gruba göre akademik başarı açısından daha yüksek puan aldığı ve matematiğe yönelik tutum puanında anlamlı artış olduğu görülmüştür. Bununla birlikte hem deney hem de kontrol grubunda öğrenmelerin kalıcı olduğu, deney ve kontrol gruplarının erişi puanlarında anlamlı bir farklılık oluşmadığı tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise analoji geliştirmesi istenen 19 öğrenciden 10 tanesinin analoji geliştirme çalışmalarına katkı sağladığı, öğrencilerin geliştirdiği 25 analoji çalışmasından sadece 10 tanesinin geçerli analojiler olduğu uzman görüşleri doğrultusunda belirlenmiştir. Geçerliliği kesinleştirilen analojilerin en fazla tamsayılar konusuna dair geliştirildiği, analojilerin daha çok fonksiyonel, sözel, soyut-somut ve zenginleştirilmiş analoji türünde olduğu, analoji çeşitlerine göre ise en çok hikâyesel analoji geliştirildiği belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda elde edilen nitel ve nicel verilere ait bulguların birbirini desteklediği, akıllı tahta ile desteklenmiş analoji yönteminin 7. sınıf matematik dersinde uygulanmasının öğrenci başarısı tutumu ve kalıcı öğrenmesi üzerinde olumlu etki oluşturduğu, uygulama sonucunda matematik konularına dair özgün analoji geliştirmek gibi sentez düzeyinde bir görevin 7. sınıf öğrencileri tarafından başarıyla gerçekleştirilebildiği görülmüştür. Bu sonuçlardan hareketle akıllı tahta ile desteklenmiş analoji yönteminin farklı sınıf düzeylerinde matematik derslerinde uygulanarak elde edilen bulguların karşılaştırılması önerilebilir