Türkiye'deki üniversitelerin eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümleri müzik eğitimi anabilim dallarında görev yapan öğretim elemanlarının tükenmişlik sendromunun belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: DİLARA GENÇYÜREK

Danışman: BELİR TECİMER

Özet:

Bu araştırma, Türkiye'deki üniversitelerin eğitim fakültelerine bağlı Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Müzik Öğretmenliği Anabilim Dallarında görev yapan öğretim elemanlarının tükenmişlik durumlarını incelemeyi, ve tükenmişliğe dikkat çekmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmanın çalışma evrenini, Türkiye'deki 23 üniversitenin eğitim fakültelerine bağlı güzel sanatlar eğitimi bölümü, müzik öğretmenliği anabilim dallarında görev yapan 356 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi olarak evrenin tümü seçilmiştir. Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Ancak ulaşılan 356 öğretim elemanından 290 kişiden dönüt alınabilmiştir. Araştırma sonucunda Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında görev yapan öğretim elemanlarında tükenmişliğin genel olarak kısmen var olduğu tespit edilmiştir. Öğretim elemanlarının tükenmişlik düzeyi yaşlarına, ünvanlarına, aylık gelir miktarına, hobilere ve yakınlara ayrılan zamana ve mesleki kıdeme göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Ancak öğretim elemanlarının tükenmişlik düzeylerinin cinsiyetlerine, medeni durumlarına, mezun olunan lisans eğitim programına, verilen haftalık ders saatlerine ve yaşanılan yer ile görev yapılan yerin aynı şehirde olup olmama durumuna göre, istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır.