Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ZELİHA SOLAK
Danışman: Ayşe Dilek Öğretir Özçelik
Özet:
Bu çalışma, David Purpura tarafından geliştirilen Erken Sayı Ölçeklerinin (2015) Türk dili
ve kültürüne uyarlanması için yürütülen nicel bir çalışmadır. Uyarlanan bu ölçek 12 farklı
alt ölçekten ve toplam 71 maddeden oluşmaktadır. Alt ölçekler sırasıyla birebir sayma ve
kardinal, grup oluşturma, gruplara göre sayma, hızlı sayma, sayı karşılaştırma, grup
karşılaştırma, sıralama, sayı tanıma, miktar-sayı eşleştirme, hikayeleştirilmiş problemler,
toplama ve çıkarma bölümlerinden oluşmaktadır. Süreç, Uluslararası Test Komisyonu
(2017) tarafından yayınlanan uyarlama aşamaları takip edilerek gerçekleştirilmiştir. Çalışma
kapsamında, ölçeğin araştırma için kullanılması ve uygulanması için ölçek geliştirici ile
iletişime geçilip izin alınmış ve materyaller istenmiştir. Ölçek materyalleri, İngiliz dili
uzmanları tarafından Türkçeye çevrilmiş ve çevrilen ölçek konu alan uzmanları tarafından
incelenmiştir. Anaokullarında uygulamaya başlamadan önce Milli Eğitim Bakanlığı’ndan
uygulama izni alınmış ve uygulama uygunluğu için ilgili okulların yöneticileri ile
görüşülmüş ve araştırma süreci hakkında bilgi verilmiştir. Uygulama odası ihtiyacı ve
uygulama süresinden dolayı uygun örnekleme yöntemi ile pilot çalışmaya beş yaş 18 gönüllü
çocuk, ana uygulamaya beş yaş 363 gönüllü çocuk dahil edilmiştir. Ölçeğin test tekrar test
güvenirlik çalışması için ise aynı örneklem içerisinden 72 çocuğa tekrar uygulama
yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak Erken Sayı Ölçekleri, Çocuk Onay Formu ve Aile
İzin Formları kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz edilmesi için LISREL programı
kullanılarak Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmış, SPSS programı ile test tekrar test katsayıları, alt testler arası korelasyonlar ve TAP (Test Analysis Program) bilgisayar
programı ile madde istatistikleri hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda, Erken Sayı
Ölçeklerinden birebir sayma ve kardinal, grup oluşturma, gruplara göre sayma, hızlı sayma,
sayı karşılaştırma, sıralama, sayı tanıma, miktar-sayı eşleştirme, hikayeleştirilmiş
problemler ve toplamanın beş yaş grubu için geçerli ve güvenilir olduğu kabul edilmiştir.
Çıkarma ve grup karşılaştırma alt ölçeklerinin ise kullanılamayacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Erken Sayı, Erken Sayı Becerileri, Matematik