Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Öğrenci: MERYEM DEMİR
Danışman: NEJLA YÜRÜK
Özet:Bu çalışmanın amacı metinlerle karşılaştırıldığında üstkavramsal faaliyetlerle zenginleştirilmiş kavramsal değişim metinlerinin Fen Bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket konusundaki kavramsal anlamaları üzerine olan etkisini ve bu etkinin kalıcılığını incelemektir. Ayrıca çalışmaya katılan Fen Bilgisi öğretmen adaylarının okudukları metinlere karşı tutumları ile çürütücü ve üstkavramsal faaliyetlerle zenginleştirilmiş kavramsal değişim metinlerini okuyan üçer öğretmen adayının metinleri okumadan önceki ve sonraki kavramsal anlamaları karşılaştırılmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu 2008-2009 öğrenim yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 3.sınıfta okuyan 99 öğretmen adayı oluşturulmaktadır. Bu araştırmada ön-test son-test yarı deneysel desen ve durum incelenmesinin kullanıldığı çoklu araştırma metodu kullanılmıştır. Rastgele atanarak oluşturulan üç gruptan birincisine düz (geleneksel) metinler, ikincisine çürütücü metinler ve üçüncüsüne ise üstkavramsal faaliyetlerle zenginleştirilmiş kavramsal değişim metinleri okutulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak kuvvet konuları testi ön-test, son-test ve metinlerin okutulmasından 4 ay sonra kalıcılık testi olarak ve okutulan metinlere karşı tutum ölçeği kullanılmış; durum incelemesi için seçilen öğretmen adayları ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular ışığında, üstkavramsal faaliyetlerle zenginleştirilmiş kavramsal değişim metinlerinin Fen Bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket konularını anlamalarında etkili olduğu ve öğretmen adaylarında olumlu tutum oluşturduğu bulunmuştur.