Farklı değişkenler bağlamında öğretmenlerin değer öğretimine ilişkin öz yeterlik inançlarının incelenmesi İstanbul ili Anadolu Yakası örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OĞUZ TUNÇ

Danışman: ŞABAN ÇETİN

Özet:

Bu araştırma, öğretmenlerin değerler eğitimi öz yeterlilik inanç puanlarını belirleme, değer öğretimi öz yeterlik inançlarının; cinsiyet, kıdem, eğitim durumu, değerler eğitimine dair seminer-hizmet içi eğitimine katılıp/katılmama, değerler eğitimini önemseme durumu ve öğretmenlerin branş değişkenlerine göre incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Anadolu yakasındaki ilçelerde bulunan ilkokul, ortaokullarda görevli sınıf ve branş öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada Değer Öğretimi Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin değerler öğretimi öz yeterlik inançları konusunda olumlu bir inanç içerisinde oldukları söylenebilir fakat öğretmenlerin %82.4 ünün değer eğitimini hiç önemli bulmadığı sonucu da ortaya çıkmıştır. Erkek öğretmenlerin genel olarak değer öğretimi öz yeterlik inançlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre yüksek kıdeme sahip öğretmenler düşük kıdeme sahip öğretmenlere göre daha yüksek inanç sahibi olmalarına rağmen kıdemin etkisinin pratik anlamda oluşturduğu farkın dikkate değer olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Değer eğitimi seminerine katılan öğretmenler ve katılmayan öğretmenler karşılaştırıldığında, değer eğitimi seminerine katılım gösteren öğretmenler lehine anlamlı farklılık elde edilmiştir. Sayısal ve Uygulamalı Alanlarda görev yapan öğretmenlerin öz yeterlik algılarının diğer branşlara nazaran daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenleri değerler eğitimine verdikleri önemden elde ettikleri puanlar arttıkça öz yeterlik algılarında da artış olduğu gözlenmiştir