Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MAİDE MİHRİBAN AKKAYA
Danışman: Semra Benzer
Özet:
Bu çalışmanın amacı ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin “Kuvvet ve Hareket Ünitesi” ile
ilgili yapılan STEM etkinliklerine karşı başarı, tutum ve görüşlerini belirlemektir. Çalışmada
karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 2018-2019 Eğitim Öğretim yılının birinci
döneminde Hakkâri’de bulunan bir devlet okulundaki ortaokul altıncı sınıf öğrencileri ile
yapılmıştır. Çalışma 7 hafta sürmüştür. Araştırma deney ve kontrol grubu olmak üzere iki
gruptan oluşmuş ve toplam 40 öğrenciye (deney grubu n=20, 14 kız, 6 erkek; kontrol grubu
n=20, 12 kız, 8 erkek) uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrenciler ile STEM ders planına
göre STEM etkinlikleri yapılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere ise yıllık planda yer alan
plana göre ders işlenmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilere uygulanacak olan
Akademik Başarı Testi’ nin geçerlik ve güvenirliliği belirlenmiş ve Cronbach alfa değeri
0.84 olarak tespit edilmiştir. Akademik Başarı Testleri her iki gruba da ön-son test olarak yapılmıştır. Ayrıca her iki gruba da STEM Tutum Ölçeği ön-son test olarak uygulanmıştır.
STEM Tutum Ölçeği’ nin geçerliliği ve güvenirliği test edilmiş, Cronbach alfa değeri 0.905
olarak bulunmuştur. Öğrenci Görüş Anketi ise STEM etkinliklerinden sonra deney
grubundaki öğrencilere uygulanmıştır. Her STEM etkinliklerinden sonra ise araştırmacı
tarafından hazırlanan Dereceli Puanlama Ölçeği ile yapılan ürünler değerlendirilmiştir.
Araştırmanın nicel verileri istatistik paket programı ile nitel verileri ise içerik analizi ile
analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda deney grubunun başarı, tutum ve görüşlerinde
STEM etkinliklerine yönelik olumlu bir gelişme olduğu gözlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kuvvet, Hareket, STEM, Başarı, Tutum, Görüş