Kuvvet ve Hareket Ünitesinde Uygulanan STEM Etkinliklerinin 6.Sınıf Öğrencilerinin Başarı, Tutum ve Görüşleri Üzerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MAİDE MİHRİBAN AKKAYA

Danışman: Semra Benzer

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin “Kuvvet ve Hareket Ünitesi” ile

ilgili yapılan STEM etkinliklerine karşı başarı, tutum ve görüşlerini belirlemektir. Çalışmada

karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 2018-2019 Eğitim Öğretim yılının birinci

döneminde Hakkâri’de bulunan bir devlet okulundaki ortaokul altıncı sınıf öğrencileri ile

yapılmıştır. Çalışma 7 hafta sürmüştür. Araştırma deney ve kontrol grubu olmak üzere iki

gruptan oluşmuş ve toplam 40 öğrenciye (deney grubu n=20, 14 kız, 6 erkek; kontrol grubu

n=20, 12 kız, 8 erkek) uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrenciler ile STEM ders planına

göre STEM etkinlikleri yapılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere ise yıllık planda yer alan

plana göre ders işlenmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilere uygulanacak olan

Akademik Başarı Testi’ nin geçerlik ve güvenirliliği belirlenmiş ve Cronbach alfa değeri

0.84 olarak tespit edilmiştir. Akademik Başarı Testleri her iki gruba da ön-son test olarak yapılmıştır. Ayrıca her iki gruba da STEM Tutum Ölçeği ön-son test olarak uygulanmıştır.

STEM Tutum Ölçeği’ nin geçerliliği ve güvenirliği test edilmiş, Cronbach alfa değeri 0.905

olarak bulunmuştur. Öğrenci Görüş Anketi ise STEM etkinliklerinden sonra deney

grubundaki öğrencilere uygulanmıştır. Her STEM etkinliklerinden sonra ise araştırmacı

tarafından hazırlanan Dereceli Puanlama Ölçeği ile yapılan ürünler değerlendirilmiştir.

Araştırmanın nicel verileri istatistik paket programı ile nitel verileri ise içerik analizi ile

analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda deney grubunun başarı, tutum ve görüşlerinde

STEM etkinliklerine yönelik olumlu bir gelişme olduğu gözlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Kuvvet, Hareket, STEM, Başarı, Tutum, Görüş