Yazma Becerilerinin Değerlendirmesinde Öz, Akran ve Öğretmen Puanlarının Çok Yüzeyli Rasch Ölçme Modeliyle İncelenmesi.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rana Salmaner

Danışman: İSMAİL KARAKAYA

Özet:

Bu çalışmanın amacı, 2014-2015 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde beşinci sınıflarla yapılan yazma becerileri ile ilgili çalışmalarda öz, akran ve öğretmen puanlarını incelemektir. Çalışmada çok yüzeyli Rasch ölçme modeli kullanılmıştır. Birinci analiz sonuçlarına göre yazma konusunda en başarılı öğrencinin 48 numaralı öğrenci iken, en başarısız öğrenci 59 numaralı öğrencidir. Öğrencilerinin çoğunun orta başarı düzeyinde toplandığı ve uyumsuz öğrencilerin genelde yüksek başarı düzeyine sahip olduğu söylenebilir. En cömert puanlanan kategori yazım, en katı puanlanan kategori ise bütünselliktir. Öz değerlendirmelerin en cömert ve öğretmen değerlendirmelerin ise en katı değerlendirmeler olduğu görülmektedir. İkinci analiz sonuçlarına göre en başarılı öğrencinin 48 numaralı öğrenci olduğu ve bu konuda en başarısızın ise 19 numaralı öğrenci olduğu görülmektedir. Uyumsuz öğrenci olarak 11 numaralı öğrenci belirlenmiştir. En cömert puanlanan kategori yazım ve bütünsellik iken, en katı puanlanan çıkarımda bulunma kategorisidir Öz değerlendirmeler en cömertken, öğretmen ve akran değerlendirmelerin yaklaşık eşit düzeyde ve daha katı olduğu görülmektedir. Üçüncü analize göre en başarılı öğrencinin 4 numaralı öğrenci olduğu ve yine bu konuda en başarısızın ise 19 numaralı öğrenci olduğu görülmektedir. Uyumsuz öğrenci olarak 54 ve 22 numaralı öğrenciler belirlenmiştir. En cömert puanlanan kategorinin çıkarımda bulunma ve en katı puanlananın görsellerden faydalanmadır. Son olarak yapılan bütün verilerin alındığı analizde ise en başarılı öğrencinin 48 numaralı öğrenci olduğu ve bu konuda en başarısızın ise 19 numaralı öğrenci olduğu görülmektedir. Uyumsuz öğrenci belirlenememiştir. En cömert puanlanan kategoriler çıkarımda bulunma, düzen ve yazım iken en katı puanlanan kategoriler görsellerden faydalanma ve anlatımdır.Verilerin ayrı ayrı girildiği bütün analiz ve ayrı ayrı analizlerde birinci uygulamadaki öz puanlama ile ikinci uygulamadaki öz puanlamanın aynı katılık düzeyinde olduğu, fakat üçüncü uygulamadaki öz puanlamanın daha katı olduğu görülmektedir. Akranlarda birinci puanlama en cömertken, ikinci puanlama en katı ve üçüncü ise orta katılıktadır. Öğretmenlerde en katının birinci uygulama olduğu daha sonra ikinci uygulamanın geldiği ve üçüncü uygulamanın orta katılıkta olduğu görülmüştür. Ayrı ayrı yapılan analizlerle ayrı ayrı girilen verilerle yapılan bütün analiz sonuçları arasında farklılaşma olmadığı fakat ayrı ayrı verilerle yapılan bütün analizde durum hakkında daha kesin ve ayrıntılı bilgiler elde edilebileceği ve bu doğrultuda daha kesin ve doğru yorumlar yapılabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca puanlayıcı türlerinin sürecin sonuna doğru orta katılığa daha fazla yaklaştığı ve doğal olarak birbirlerine de yaklaştıkları gözlemlenmiştir.