Beden eğitimi ve sporda kullanılan farklı öğretim yöntemlerinin (işbirliğine dayalı öğrenme ve alıştırma yöntemi) öğrencilerin ders tutumlarına ve sosyal becerilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: ZİYA BAHADIR

Danışman: ATİLLA PULUR

Özet:

Bu araştırma beden eğitimi ve sporda kullanılan farklı öğretim yöntemlerinin (İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Alıştırma Yöntemi) öğrencilerin ders tutumları ve sosyal becerileri üzerindeki etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya Kayseri İl Merkezi'ndeki Mustafa Kemal Dedeman İlköğretim Okulunda 7.sınıfta okuyan öğrenciler arasından rasgele seçim yöntemi kullanılarak seçilen 32 A grubu, 31 B grubu olmak üzere toplam 63 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Öğrencilere 8 haftalık basketbol dersi öğretim programı hazırlanmıştır. Çalışmada deneysel desenler kullanılmış ve 7. Sınıf Beden Eğitimi dersi Basketbol ünitesinde A grubunda İşbirliğine Dayalı Öğrenme yöntemi tekniklerinden Birlikte öğrenme ve Eşleş-Kontrol et-Uygula, B grubunda ise Alıştırma Yöntemi uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğrencilerin beden eğitimi derslerine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Pehlivan (1998) tarafından geliştirilen Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği; öğrencilerin sosyal becerilerini ölçmek amacıyla Tunçel (2006) tarafından geliştirilen Sosyal Beceri Ölçeği ve öğrencilerin kişisel özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular değerlendirilirken, istatistiksel analizler için SPSS 17 paket programından yararlanılmıştır. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotların (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) yanı sıra normal dağılımın incelenmesi için Kolmogorov - Smirnov" dağılım testi kullanılmıştır. Demografik değişkenler ile ölçek alt boyutları arasındaki ilişkiler incelenirken; niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup durumunda, normal dağılım gösteren parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında bağımsız örnekler (independent samples) t testi kullanılmıştır. Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında ikiden fazla grup durumunda, normal dağılım gösteren parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Tek yönlü (One way) Anova testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey testi kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren parametrelerin iki grup için karşılaştırmalarında eşlenik örnekler (Paired samples) t testi kullanılmıştır. Grup ve cinsiyet değişkenlerinin öntest-sontest ölçek puanlarındaki değişim üzerine etkisi Repeated Measures ANOVA ile incelenmiştir. Sonuçlar % 95 güven aralığında, anlamlılık p<0,05 düzeyinde çift yönlü olarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirmede İşbirliğine Dayalı Öğrenme yönteminin, Alıştırma Yöntemine göre daha etkili olduğu tespit edilmiştir. İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi kız ve erkek öğrencilerin sosyal becerilerini aynı düzeyde geliştirmiştir. Araştırma sonuçlarında ayrıca öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumlarını İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Alıştırma Yöntemlerinin benzer düzeyde arttırdığı, kız ve erkek öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumlarını İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Alıştırma Yöntemi benzer oranda yükselttiği görülmüştür.