Yabancı dil öğretim materyalleri ile donatılmış ilkokullardaki dil öğretimine ilişkin öğretmen, öğrenci ve yönetici görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PERVİN ÖNDER

Danışman: GÜLGÜN ALPAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı; Yabancı dil öğretim materyalleri ile donatılmış ilkokullardaki dil öğretimine ilişkin öğretmen, öğrenci ve yönetici görüşlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde yabancı dil öğretim materyalleri ile donatılmış özel sınıfı olan devlete bağlı ilkokullarda (ölçütlere uyan 4 okul) çalışan İngilizce öğretmenleri (7), bu okullardaki yöneticiler (8) ve her biri 120 kişiden oluşan 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri (360) oluşturmuştur. Öğrencilerden 203’ü kız, 157’si erkek’tir. Öğrenciler maksimum çeşitlilik oluşturacak şekilde farklı kademelerden eşit sayıda seçilmiştir. Araştırma betimsel tarama modelinde yapılmış ve karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri için oluşturulan anket uzman görüşü alınarak araştırmacının kendisi tarafından geliştirilmiştir. Araştırmanın nitel verileri için; uzman görüşleri doğrultusunda yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşmeler, öğrenciler, öğretmenler ve yöneticilerle birebir araştırmacı tarafından yapılmıştır. Araştırmanın nicel verileri için betimsel istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Nitel veriler için ise içerik analizi yapılmıştır. Sonuçlar özetle şöyledir: İlkokul öğrencilerinin, öğretmen ve yöneticilerin yabancı dil öğretim materyalleri ile donatılmış ilkokullardaki dil öğretimine ilişkin genel görüşleri incelendiğinde, öğrencilerin çoğunluğu İngilizce sınıfın duvarlarına kaplanmış görsel materyallerin İngilizce öğrenmelerine katkısı olduğunu belirtmişlerdir. İngilizce şarkılar ve videolar öğrencilerin İngilizce öğrenmelerini ve hatırlamalarını kolaylaştırmıştır. Sınıftaki kümelenmiş ve U oturma düzeni, öğrencilerin öğretmen ve arkadaşlarıyla etkileşimi artırmış ve derse katılımlarını kolaylaştırmıştır. Öğrenciler ve vi öğretmenler derste maske, giysi, peruk, vb. 2-3 boyutlu materyaller kullanarak İngilizce diyaloglar oluşturmanın öğrencilerin İngilizce öğrenmelerini kolaylaştırdığını ve yaparak yaşayarak öğrenmeye yardımcı olduğunu düşünmektedir. Kart, eşleştirme ve dijital oyunlar oynamanın öğrencilerce sevildiği araştırmanın diğer sonuçlarındandır. Katılımcılar, derste çoklu ortam kullanılmasının yanında okulun merdivenlerinin ve İngilizce sınıfının, görsel öğretim materyalleri ile donatılmış olmasının ders saattinin daha etkin ve verimli kullanılmasına fırsat sağladığını belirtmişlerdir. Ek olarak, öğretmen ve yöneticiler, İngilizce ders saatinin artırılmasının ve öğretme-öğrenme ortamlarının yabancı dil öğretim materyalleri ile donatılmasının kalıcı ve verimli öğrenmeye olan önemine dikkat çekmişlerdir.