Mental aritmetik eğitiminin 5 yaş çocuklarının görsel algı gelişimlerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: MELTEM ÖZBALCI

Danışman: GÜLGÜN ALPAN

Özet:

Bu araştırmada mental aritmetik eğitiminin 5 yaş çocuklarının görsel algı gelişimlerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın uygulaması, Tarım Bakanlığı Kreş ve Gündüz Bakım Evi'nde okul öncesi öğrenimini gören 5 yaş grubu öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ölçme aracı olarak Frostig Görsel Algı Testi kullanılmıştır. Yansız olarak seçilen kontrol ve deney gruplarına ön test olarak Frostig Görsel Algı testi uygulanmıştır. Daha sonra kontrol grubu normal eğitimine devam ederken deney grubuna normal eğitim müfredatına ek olarak mental aritmetik eğitim programı uygulanmıştır. Sürecin sonunda deney ve kontrol grubuna son test olarak Frostig Görsel Algı testi tekrar uygulanmıştır. Test sonucunda elde edilen istatistiksel verilerin çözümlemeleri SPSS Version 22.0 istatistik programı ile yapılmıştır. Mann Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ön test ve son test arasındaki farkları belirlemek için kullanılmıştır. Deney grubundan 5 kişilik bir öğrenci grubu ve deney grubu öğretmenleri ile mental aritmetik eğitimi sonunda görüşme yapılmıştır. Görüşmeden elde edilen nitel veriler içerik çözümlemesi ve tematik kodlama yapılarak örgütlenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde; test genelinde alınan puana göre iki grubun son testleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı, son test toplam puanlarının sıra ortalamasına bakıldığında ise kontrol grubunun puanının deney grubu puanına göre düşük olduğu görülmüştür. Deney grubu ön test ve son test sonuçları arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre, mental aritmetik eğitiminin matematiği sevdirdiği, çocuklar üzerinde farkındalık etkisini artırdığı, dikkat algısının artmasına yardımcı olduğu, renk ve şekil algısında gelişim sağladığı yönünde sonuçlar çıkmıştır.