Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: ARZU EKİCİ
Eş Danışman: EBRU ARIKAN ÖZTÜRK, SERPİL EROL
Özet:Trafik kazalarında meydana gelen ölüm, yaralanma ve maddi kayıplar tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de büyük önem taşıyan bir halk sağlığı sorunudur. Trafiğin düzenlenmesine, yönetilmesine, denetlenmesine, toplumun eğitimine yönelik gerekli önlemler alınmazsa, trafikteki kusurlu insan davranış ve alışkanlıkları iyileştirilmezse, önümüzdeki yıllarda trafik kazalarının artarak devam edeceği ve çözümünün daha da zorlaşacağı muhakkaktır. Trafik Güvenliği Bilincini oluşturmak/artırmak, konu ile ilgili farkındalık yaratmak, trafik ortamında kalıcı ve doğru tutum-davranış gelişimini sağlamak üzere trafik güvenliğine yönelik eğitim çalışmalarının bir bileşenini de iletişim kampanyaları oluşturmaktadır. Bu tezde, etkin bir kampanya modeli oluşturmak üzere stratejik bir trafik güvenliği kampanya modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen bu model, trafik güvenliğine yönelik pek çok farklı sorun için uygulanabilir olmakla birlikte, bu çalışmada emniyet kemeri ve çocuk koltuğu kullanımını artırmak amacıyla uygulanmıştır. Hedef kitle olarak belirlenen Gazi Üniversitesi Kreş ve Anaokullarında çocuğu kayıtlı olan ebeveynlerin emniyet kemeri ve çocuk koltuğu kullanım durumu ve tutumları anket yöntemiyle incelenmiştir. Emniyet kemeri ve çocuk koltuğu v kullanımını artırmaya yönelik hazırlanan kampanya afişleri ve broşürleri ile ebeveynlerin bilgilerini artırmak hedeflenmiştir. Kampanya sonunda ebeveynler, emniyet kemeri kullanımında %31'e ve çocuk koltuğu kullanımında %27'ye kadar artış gerçekleştiğini ifade etmişlerdir. Ebeveynlerin emniyet kemeri ve çocuk koltuğu kullanımının artmasında, stratejik olarak modellenen, hazırlanan ve uygulanan kampanyanın etkili olduğu sonucuna varılmıştır.