Ortaöğretim öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusundaki kavram imajları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: GÜLŞAH ALTUNTAŞ

Danışman: PERVİN ÜNLÜ YAVAŞ

Özet:

Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin kuvvet kavramına ve kuvvet ile hareket kavramları arasındaki ilişkiye ait kavram imajlarını tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma modeli nitel araştırma desenlerinden fenomenografidir. Araştırmanın katılımcıları yedi 9.sınıf öğrencisidir. Öğrenciler amaçlı örneklem tekniğine göre seçilmiş ve çalışmaya gönüllü olarak katılmışlarıdır. Veriler yarı-yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerde beş tanesi kuvvet kavramı, dört tanesi ise kuvvet ile hareket arasındaki ilişkiye ait kavram imajlarını belirlemek üzere dokuz soru sorulmuştur. Görüşmeler sırasında derinlemesine bilgi elde etmek için ara sorular sorulmuştur. Veriler fenomenografik yöntem ile analiz edilmiştir. Ses kayıt cihazıyla kaydedilen görüşmeler metne dönüştürülmüştür. Bu metinler incelenerek kategoriler oluşturulmuştur.Araştırma sonucunda kavram imajları bireyden bireye farklılık göstermesinerağmen, öğrencilerin kuvvet kavramını genellikle temas kuvveti olarak algıladıkları vecisimlerin hareket durumlarında yaptığı değişiklikler ile açıklamaya çalıştıkları belirlenmiştir. Bu durumun ortaya çıkmasında öğrencilerin aldıkları eğitimin ve günlük hayat tecrübelerinin etkili olduğu düşünülmektedir. Kuvvet ve hareket kavramları arasındaki ilişkiye ait araştırma verilerinde ise, öğrencilerin kuvvet ve hareket kavramları ile ilgili sahip oldukları kavram yanılgıları da tespit edilmiştir.