Emniyet örgütünde görevli anne-babaların fiziksel istismar potansiyellerinin belirlenmesi ve istismarla ilgili aile eğitim programının etkililiği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: İBRAHİM SARI

Danışman: FATMA ABİDE GÜNGÖR AYTAR

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ülkemizde geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan Milner Çocuk İstismarı Potansiyel Envanteri (ÇİPE) kullanılarak emniyet örgütünde görevli anne ve babaların fiziksel istismar potansiyellerini belirlemek ve istismar ile ilgili aile eğitim programının aileler üzerindeki etkililiğini incelemektir. Çalışmada, risk değerlerini sayısal olarak ortaya koyabildiği için Milner Çocuk İstismarı Potansiyel Envanteri (ÇİPE) kullanılmıştır. Bu araştırmanın temel varsayımı, her bireyin istismar potansiyeli içerisinde belli bir değer içerisinde bulunduğu ve istismar ile ilgili aile eğitim programları ile bu risk değerlerinin azalacağıdır. Araştırmada ön test- son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada, ankete katılan örneklem grubun (n=613) istismar puanları ölçülerek; istismar puanları sınır puanlardan yüksek olan anne- babalar risk grubunda, düşük puanlar ise normal grup adı altında değerlendirilmiştir. İkinci aşamada ise anket uygulanan anne ve babalar arasından çocuk istismarı ile ilgili Aile Eğitim Programına katılmaya istekli olan, 10 baba ve 10 anne (n=20) deney grubu olarak belirlenmiştir. Öntest ve sontest ölçümü amacı ile anket uygulanan ancak söz konusu aile eğitimine katılmayan 10 anne ve 10 baba (n=20) kontrol grubu olarak tespit edilmiştir. Deney grubuna, uzmanlar gözetiminde aile eğitim programı 8 hafta boyunca haftada 2 ders saati olmak üzere uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir eğitim programı uygulanmamıştır. 8 hafta sonra her iki gruba da son-test uygulaması gerçekleşmiştir.Araştırma sonuçları aile eğitim programına katılım sağlayan bireylerin istismar puanları üzerinde anlamlı düzeyde (p<0.005) düşüş olduğunu ve uygulanan eğitim programının anlamlı düzeyde etkililiğini ortaya koymaktadır.