İki farklı öğretim yöntemi ile verilen bakım davranışları eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire hasta etkileşimlerine ve etik tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NEVİN DOĞAN

Danışman: Zehra Göçmen Baykara

Özet:

Bu çalışma, uzaktan eğitim yoluyla iki farklı yöntemle verilen bakım davranışları eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimlerine ve etik tutumlarına etkisinin belirlenmesi amacıyla randomize ön test son test karşılaştırmalı ve öğrencilerin eğitime ilişkin görüşlerini saptamak amacıyla nitel olmak üzere karma desende bir araştırma olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma; Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde, 2020-2021 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde 95 üçüncü sınıf öğrencisi (vaka grubu=47; video grubu=48) ile yürütülmüştür. Öğrencilere uzaktan eğitim yoluyla İnsan Bakım Kuramı’na temellendirilmiş bakım davranışları eğitimi verilmiştir. Uygulamalı oturumlarda bir grupta vaka analizi yöntemi diğer grupta ise video destekli öğretim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada nicel veriler; ‘Tanıtıcı özellikler Formu’, ‘Bakım Odaklı Hemşire-Hasta Etkileşimi Ölçeği’ ve ‘Etik İlkeler Tutum Ölçeği”; nitel veriler “Bakım Davranışları Eğitimine İlişkin Öğrenci Görüş Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Nicel verilerin değerlendirilmesinde t testi, Mann Whitney U testi, Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi ve Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmış olup; istatistiksel testlerde anlamlılık seviyesi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Nitel verilerin değerlendirilmesinde döküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya başlanmadan önce gerekli izinler alınmıştır. Bakım davranışları eğitiminden sonra öğrencilerin grup içi ölçek puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir artış olduğu (p<0,05) saptanmıştır. Ancak gruplar arası ölçek puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır (p>0,05). Öğrencilerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimleri ile etik tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönde ve genel olarak orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmaya katılan öğrenciler, bakım davranışları eğitiminden memnun kaldıklarını, eğitimin bakım algılarını ve etik tutumlarını geliştirdiğini bildirmişlerdir. Araştırma sonuçları doğrultusunda, bakım davranışları eğitiminde ve bakımda etik tutum kazandırmada hem vaka analizi hem de video destekli öğretim yöntemlerinin kullanılması, bu çalışmanın farklı konularda daha büyük gruplarla yapılması önerilmektedir.


Anahtar Kelimeler

Hemşirelik öğrencisi, Bakım davranışları, Hemşire-hasta etkileşimi, Etik tutum, Vaka analizi, Video destekli öğretim, Uzaktan eğitim