60-72 Aylık Çocukların Akran Oyun DavranıĢları ve Sosyal Becerilerinin Ġncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖZDE BAHADIR

Danışman: Serap Demiriz

Özet:

Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların akran oyun davranıĢlarını ve sosyal becerilerini bazı değiĢkenlere göre incelemek ve aralarında nasıl bir iliĢkinin olduğunu ortaya koymaktır. AraĢtırma iliĢkisel tarama modelindedir. ÇalıĢmanın verileri; “KiĢisel Bilgi Formu”, “Anaokulu ve Anasınıfı DavranıĢ Ölçeği(Preschool and Kindergarden Behaviour Scale (PKBS–2) ‟nin Sosyal Beceri Ölçeği” ve “Penn EtkileĢimli Akran Oyun Ölçeği- Öğretmen Formu (Penn Interactive Peer Play Scale- Teacher Form)” ile toplanmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında Kars ili Merkez ilçesi Milli Eğitim Bakanlığı‟na bağlı resmi ilköğretim okullarının anasınıflarına ve anaokullarına devam eden normal geliĢim gösteren 60-72 aylık 300 çocuk oluĢturmaktadır. AraĢtırma verilerinin analizinde araĢtırmanın amacı kapsamında ölçekler ve alt boyutlarından elde edilen puanların belirlenen bağımsız değiĢkenlerin kategorilerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelenmiĢtir. Bu bağlamda alt boyuta ait puan dağılımlarının ele alınan bağımsız değiĢkenin her bir kategorisinde normal olması durumunda, kategori sayısı iki ise iliĢkisiz örneklemler için t testi, kategori sayısı ikiden fazla ise ANOVA analizi kullanılmıĢtır. Alt boyuta ait puan dağılımlarının ele alınan viii bağımsız değiĢkenin her bir kategorisinde normal olmaması durumunda, kategori sayısı iki ise iliĢkisiz örneklemler Mann Whitney U testi, kategori sayısı ikiden fazla ise Kruskall Wallis testi kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın sonucuna göre; çalıĢma grubundaki çocukların oyun etkileĢimlerinin genel olarak yüksek düzeyde olduğu, oyun aksaması ve oyun kopukluğu davranıĢlarının düĢük düzeyde olduğu, akran oyun davranıĢlarının cinsiyet, okula devam süresi, devam ettiği kurum türü, kardeĢ sayısı, anne baba öğrenim durumu, anne çalıĢma durumu ve ailenin aylık gelir durumu değiĢkenlerine göre farklılık gösterdiği belirlenmiĢtir. ÇalıĢmaya katılan çocukların sosyal becerileri incelendiğinde; ölçeğin genelinde ve tüm alt boyutlarında sosyal becerilerin yüksek düzeyde olduğu, sosyal becerilerin cinsiyet ve kurum türü değiĢkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterirken okula devam süresi, kardeĢ sayısı, anne baba öğrenim durumu, anne çalıĢma durumu ve ailenin aylık gelir durumu değiĢkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiĢtir. ÇalıĢma grubundaki çocukların akran oyun davranıĢları ile sosyal becerileri arasındaki iliĢki incelendiğinde; sosyal beceriler ile akran oyun davranıĢlarının boyutlarından oyun etkileĢimi arasında pozitif yönde anlamlı bir iliĢki olduğu görülmüĢtür. Ayrıca sosyal beceriler ile akran oyun davranıĢlarının boyutlarından oyun aksaması ve oyun kopukluğu boyutları arasında negatif yönde anlamlı bir iliĢki olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır.