Okuma yazma becerilerini destekleyici duyu eğitimi programının 61-66 aylık çocukların okuma yazma becerilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: ELÇİN YAZICI

Danışman: ADALET KANDIR

Özet:

Bu araştırma, okuma yazma becerilerini destekleyici duyu eğitimi programının 61-66 aylık çocukların okuma yazma becerilerine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2012-2013 eğitim yılında Ankara il merkezi Keçiören ve Altındağ ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız anaokullarına devam eden 61-66 aylık çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, bağımsız anaokullarına devam eden 61-66 aylık çocuklar arasından tesadüfî olarak seçilen 52 çocuk oluşturmuştur. Örneklemi oluşturan çocukların 25'i deney grubu, 27'si kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada, çocuklar ve ailelerine ilişkin genel bilgileri toplamak amacıyla Genel Bilgi Formu, Okuma Yazma Becerilerini Destekleyici Duyu Eğitimi Programı'nın etkililiğini değerlendirmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen değerlendirme formları ve çocukların okuma yazma beceri gelişimini değerlendirmek amacıyla Yazıcı (2010) tarafından geliştirilen ve geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan "6172 Aylık Çocuklar İçin Okuma Yazma Becerileri Araştırma Testi kullanılmıştır. Araştırmanın temel amacı doğrultusunda elde edilen verilerin analizinde; öncelikle deney ve kontrol gruplarının denkliğini belirlemek amacıyla "6172 Aylık Çocuklar İçin Okuma Yazma Becerileri Araştırma Testinden elde ettikleri puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığı Bağımsız gruplarda t Testi analizi tekniği ile test edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının "6172 Aylık Çocuklar İçin Okuma-Yazma Becerileri Araştırma Testi ön-test sonuçlarına göre düzeltilmiş son-test puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığı, tek faktörlü kovaryans analizi (one factor ANCOVA) ile test edilmiştir. Deney grubunun "6172 Aylık Çocuklar İçin Okuma-Yazma Becerileri Araştırma Testi ön test, son test ve izleme testi ortalama puanları arasındaki farkı test etmek için ise; tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA (repeated measures) uygulanmıştır. Değerlendirme formlarından Aile Görüşme Formu ve Öğretmen Görüşme Formu ise içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda deney ve kontrol grubundaki çocukların ön-test puan karşılaştırmalarında aralarında anlamlı düzeyde fark (p>0.05) bulunmazken, Okuma Yazma Becerilerini Destekleyici Duyu Eğitimi Programı'nın uygulanmasından hemen sonra yapılan deney ve kontrol grubu son-test puan erişi ortalamalarında deney grubunun lehine anlamlı düzeyde fark olduğu (p<0.05) belirlenmiştir. Deney grubu çocuklarının ön-test/son-test puan erişi ortalamaları karşılaştırıldığında son test lehine anlamlı düzeyde fark (p<0.05) bulunurken, yine kontrol grubu çocuklarının ön-test/son-test puan erişileri karşılaştırıldığında anlamlı düzeyde fark (p<0.05) bulunmuştur. Ayrıca deney ve kontrol grubundaki çocukların 61-72 Aylık Çocuklar İçin Okuma Yazma Becerileri Araştırma Testinden aldıkları ön-test/son-test erişi puan ortalamaları karşılaştırıldığında deney grubu lehine anlamlı düzeyde fark (p<0.05) belirlenmiştir. Deney grubu çocuklarına son-testten dört hafta sonra yapılan izleme testi ile son-test puan ortalamaları karşılaştırıldığında anlamlı düzeyde fark (p>0.05) bulunmazken, izleme testi ile ön test puan ortalamaları karşılaştırıldığında anlamlı derecede yüksek (p<0.05) bulunmuştur. İstatistiksel olarak belirlenen bu farklılığın izleme testi toplam değeri lehine olduğu saptanmıştır. Okuma Yazma Becerilerini Destekleyici Duyu Eğitimi Programı'nın öğretmenler tarafından uygulanmasına ilişkin gözlem ve görüntü analizi sonuçlarına göre araştırmacı ve dış değerlendirmeci tarafından doldurulan formlar arasındaki ilişki, pearson korelasyon katsayısı ile hesaplanmıştır. Anlamlılık seviyesi puanlayıcı güvenirliği açısından yüksek (**p<0.01) bulunmuştur.