İçerik tabanlı yabancı dil öğretim yaklaşımının mesleki yabancı dil (İngilizce) derslerinde öğrencilerin akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: ELİF İGREK

Danışman: YÜCEL KAYABAŞI

Özet:

Bu araştırma, İçerik Tabanlı Dil Öğretim yaklaşımının Konu Temelli Öğretim Modeline göre hazırlanan Mesleki İngilizce dersi öğretim programının öğrencilerin yabancı dil becerileri (okuduğunu anlama-yazma) ile konu alanı (içerik) bilgisi boyutlarındaki akademik başarılarına etkisini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada yöntem olarak, deneysel desenlerden biri olan `ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen? kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2012-2013 öğretim yılında Ahi Evran Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Bilgisayar Programcılığı Programına devam eden ikinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Merkez Meslek Yüksekokulundaki öğrenciler deney grubunu; Akpınar ve Çiçekdağı Meslek Yüksekokullarındaki öğrenciler ise kontrol grubunu oluşturmaktadır. Basit seçkisiz örnekleme modeli ile deney grubu olarak seçilen 28 kişilik öğrenci grubuna beş hafta süresince Mesleki İngilizce dersi için İTÖ Konu Temelli Öğretim Modeline dayalı olarak geliştirilen bir programla öğretim verilirken kontrol grubu olarak belirlenen 28 kişilik diğer öğrenci grubuna ise aynı süre içerisinde Mesleki İngilizce dersinde hali hazırda kullanılmakta olan programla öğretim verilemeye devam edilmiştir. Araştırma sürecinde, deneysel işlemden öncesinde ve sonrasında uygulanmak üzere konu alan (içerik) bilgisi ve yabancı dil becerileri (okuduğunu anlama-yazma) olmak üzere iki bölümden oluşan bir başarı testi geliştirilmiştir. Ayrıca deneysel işlem sürecinde uygulamak üzere için İTÖ KTM ilkelerine uygun ders planları ve ders materyalleri geliştirilmiştir. Uygulanan ölçme aracı sonucunda elde edilen veriler, SPSS-15 (Statistical Package for the Social Sciences) ortamında analiz edilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön ve son test puanlarına ilişkin verilerin aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplamaları yapılmış ve gruplar arasında ön test ve son testler arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bağımsız gruplar t-testi analizi yapılmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin başarı seviyelerindeki değişimi ve ön ve son testten aldıkları puanların ortalamaları arasında fark olup olmadığını belirlemek için veriler `bağımsız gruplar t-testi? ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda genel olarak şu sonuçlara ulaşılmıştır: Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin yabancı dil becerileri (okuduğunu anlama-yazma) ile konu alanı (içerik) bilgisi boyutlarında ve başarı testinden aldıkları toplam puana ilişkin ön test puanlarının aritmetik ortalamaları birbirine oldukça yakın çıkmış ve anlamlı bir farklılık oluşmamıştır. Ancak deney grubu öğrencilerinin son testteki puanlarının aritmetik ortalamalarının kontrol grubu öğrencilerininkine göre daha yüksek olduğu belirlenmiş ve bu durum, deney grubu lehine anlamlı düzeyde bir farklılık oluşturmuştur. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin erişi puanlarına ilişkin yapılan incelemeler sonucunda ise yabancı dil becerilerinden yazma becerisi ile konu alanı (içerik) bilgisi boyutlarında ve başarı testinden aldıkları toplam erişi puanlarına ilişkin belirlenen farklılık deney grubu lehine anlamlı düzeyde bulunmuştur. Ancak okuduğunu anlama becerisine ilişkin deney ve kontrol grupları öğrencilerinin erişi puanları arasındaki farklılık anlamlı düzeyde bulunmamıştır. Kısacası İTÖ KTM?e göre hazırlanan Mesleki İngilizce dersi öğretim programının öğrencilerin yabancı dil becerileri (okuduğunu anlama-yazma) ile konu alanı (içerik) bilgisi boyutlarındaki akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği ve önemli derecede artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular ışığında ise İTÖ KTM farklı eğitim seviyelerinde ve öğrenci gruplarıyla yabancı dil derslerinde kullanılmasına ve ileride yapılabilecek araştırmalara dair öneriler sunulmuştur.