HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞLI AYRIMCILIĞINA İLİŞKİN TUTUMLARI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özlem ÖZDEMİR

Danışman: NAİLE BİLGİLİ

Özet:

Araştırma, Gazi, Hacettepe, Ankara Üniversiteleri ve GATA’ya bağlı hemşirelik yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin, yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, bu okullarda öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçilmemiş, 3. ve 4. sınıf hemşirelik öğrencilerinin tümüne ulaşmak hedeflenmiş, 495 öğrenci araştırmaya katılmayı kabul etmiştir. Verilerin toplanmasında, soru formu ve “Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği (YATÖ)” (Cronbach Alfa Güvenirlik Katsayısı 0.80) kullanılmıştır. Soru formunda öğrencilerin sosyodemografik özelliklerini belirlemeye yönelik sorular ile yaşlılık kavramı, yaşlı/yaşlılar ile yaşamaya ilişkin düşünceleri, yaşlı bireylerle yaşadıkları klinik deneyimler, yaşlılara yönelik davranışları, yaşlı bireylerin bakımına ilişkin aldıkları eğitime yönelik sorular yer almaktadır. Elde edilen veriler SPSS for Windows 12.0 bilgisayar programında; ortanca, minimum ve maksimum değerler, yüzdelik, sayılar, Kruskall-Wallis ve Mann-Whitney U testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin YATÖ puan ortancasının 87.0 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin öğrenim gördüğü sınıf, yaş, yaşlı birey/bireylerle birlikte yaşama, klinik uygulamalarda yaşlı bireylere bakım verme durumu ve mezun olduktan sonra yaşlı bireylerle çalışmak isteme durumlarının yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarını anlamlı şekilde etkilediği belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin olumlu tutuma sahip oldukları saptanmıştır.