Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mehmet ZORKOÇ
Danışman: KEMAL ERŞAN
Özet:Bu çalışmada; klasik benzinli motorların performans ve egzoz emisyonları, belirlenen tasarım ve çalışma parametrelerinin hem ayarlarının bozuk iken hem de bu ayarlar katalog değerlerine göre ayarlanmışken ölçümler yapılmıştır. Bu iki kategorideki ölçümlerden elde edilen sayısal değerler günümüzün modern motorlarından alınan performans ve emisyon değerleri ile karşılaştırılmıştır. Gelişen elektronik düzeneklerin motor teknolojisinde kullanılması ile motor performansında artış, zararlı emisyonlarda ise azalma olduğu tespit edilmiştir. Bu iki sonuç taşıt kullanıcılarının temel beklentileri olan yüksek performans ve düşük yakıt sarfiyatı özelliklerini karşılamakla birlikte, taşıt kaynaklı çevresel sorunlarında azaltılmasına katkıda bulunmaktadır. Enerji ihtiyacının büyük bir kısmını ithal eden ülkemizde ayarsız araçların verimsiz çalışması, ülke bütçesine olan yükü arttırmaktadır. Bu kapsamda özellikle 15 yaşından büyük buji ateşlemeli motorlu (BAM) taşıtların iyi denetlenerek ayarlı hale getirilmesi veya trafikten çekilerek yeni taşıt kullanımına yönlendirilmesi ile önemli ölçüde enerji tasarrufu sağlayacağı görülmüştür. Sonuçta eski taşıtların trafikten çekilmesi ile ortalama yılda 15 000 km yol kat ettiği dikkate alınarak yapılan hesaplamada ülke ekonomisine bir yılda yaklaşık olarak 5 milyar TL katkı yapacağı deneysel ve teorik çalışmalar yapılarak belirlenmiştir.