Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sınıf Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÜBRA BABACAN
Danışman: Mustafa Yıldız
Özet:
Bu araştırmada okuyucu tiyatrosunun öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama
becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada nicel yöntemlerden yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılında Ankara iline bağlı Mamak
ilçesinde bir devlet okulunda 14 hafta süreyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya ilkokul 4.
sınıfta öğrenim gören 29 öğrenci katılmıştır. Deney grubu 15, kontrol grubu ise 14
öğrenciden oluşmaktadır. Okuyucu tiyatrosu etkinlikleri deney grubunda araştırmacı
tarafından uygulanmış; kontrol grubuyla ise herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Veri
toplama sürecinde öğrencilerin okuduğunu anlama düzeylerini belirlemek için okuduğunu
anlama testi, akıcı okuma düzeylerini belirlemek için kelime tanıma yüzdesi, okuma hızı
ve Okuma Prozodisi Rubriği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda okuyucu tiyatrosu
yönteminin akıcı okuma becerilerinden kelime tanıma ile okuma prozodisinin artmasına ve
yanlış okunan kelime sayısının azalmasına etki ederken okuma hızına etkisinin olmadığı
görülmüştür. Bununla birlikte okuyucu tiyatrosu yönteminin okuduğunu anlama
becerilerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Okuyucu tiyatrosu, okuduğunu anlama, akıcı okuma