Okuyucu tiyatrosunun ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sınıf Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA BABACAN

Danışman: Mustafa Yıldız

Özet:

Bu araştırmada okuyucu tiyatrosunun öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama

becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada nicel yöntemlerden yarı deneysel desen

kullanılmıştır. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılında Ankara iline bağlı Mamak

ilçesinde bir devlet okulunda 14 hafta süreyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya ilkokul 4.

sınıfta öğrenim gören 29 öğrenci katılmıştır. Deney grubu 15, kontrol grubu ise 14

öğrenciden oluşmaktadır. Okuyucu tiyatrosu etkinlikleri deney grubunda araştırmacı

tarafından uygulanmış; kontrol grubuyla ise herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Veri

toplama sürecinde öğrencilerin okuduğunu anlama düzeylerini belirlemek için okuduğunu

anlama testi, akıcı okuma düzeylerini belirlemek için kelime tanıma yüzdesi, okuma hızı

ve Okuma Prozodisi Rubriği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda okuyucu tiyatrosu

yönteminin akıcı okuma becerilerinden kelime tanıma ile okuma prozodisinin artmasına ve

yanlış okunan kelime sayısının azalmasına etki ederken okuma hızına etkisinin olmadığı

görülmüştür. Bununla birlikte okuyucu tiyatrosu yönteminin okuduğunu anlama

becerilerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Okuyucu tiyatrosu, okuduğunu anlama, akıcı okuma